Als je een datum wil vastleggen voor een etentje met vrienden is Doodle intussen een begrip geworden. Via de tool leg je in no-time datums vast met een groep mensen. Op 23 juni komt Doodle CEO Michael Brecht naar Performance Marketing Insights in Berlijn. We stelden hem enkele vragen over zijn razendpopulaire product, de verdere ontwikkeling en de toekomst. 

Wat waren de hoogtepunten in uw carrière voor Doodle?

Michael Brecht: Mijn carrière is pas écht gestart toen ik mee aan de wieg stond van CompuNet, negen dagen na de val van de Berlijnse muur. Vijf jaar later is het bedrijf verkocht. Daarna heb ik nog twee bedrijven uit de grond gestampt én verkocht. Sindsdien ben ik actief geworden als CEO geworden van verschillende bedrijven. Het is mijn passie om organisaties internationaal te laten groeien en ze op een globale schaal te laten opereren. Dat is ook wat ik van plan ben met Doodle. 

Waarom heeft u de keuze gemaakt om bij Doodle aan de slag te gaan?

Michael Brecht: Ik ben in 2014 aangeworven door Tamedia, die de resterende 51% van Doodle overnam. Tamedia is het grootste mediabedrijf van Zwitserland en was op zoek naar drie specifieke eigenschappen voor een nieuwe CEO:

  • Eén: Iemand die in het verleden een succesvol bedrijf heeft opgericht en verkocht. 
  • Twee: Iemand die weet hoe een start-up bedrijf werkt. 
  • Drie: Iemand die het bedrijf kan integreren in een deel van een grotere organisatie, maar toch nog steeds het gevoel van een startend bedrijf kan bewaren.

En vanuit dat oogpunt, het bedrijf globaal laten groeien met een internationale achtergrond.

U bent CEO vanaf begin 2014, wat was uw eerste indruk van het bedrijf?

Michael Brecht: Mijn eerste indruk was dat het een briljant bedrijf en team was met een geweldig product. De eerste maanden heb ik samengewerkt met de oprichters om de overgangsperiode zo soepel mogelijk te laten verlopen. De rest van het management is hetzelfde gebleven. Dit heeft voor een soepele overgang gezorgd voor alle stakeholders.

Wat is uw persoonlijke missie voor dit bedrijf?

Michael Brecht: Officieel is Doodle geen start-up bedrijf meer, maar een bedrijf met enorme groei in zijn acht jaar van bestaan. Mijn volgende stap is het bedrijf stroomlijnen voor verdere groei. We zijn martkleider op gebied van groepsplanningactiviteiten. Een globaal merk met 25 miljoen gebruikers, maar we kunnen het gemakkelijk laten groeien tot een merk met 250 miljoen gebruikers.

Kunt u mij iets vertellen over het oprichten van Doodle?

Michael Brecht: De oprichters voelden een behoefte aan een webgebaseerde planningstool voor groepen om vergaderingen te organiseren, maar ook BBQ’s en andere bijeenkomsten. Zowel op formeel vlak als op informeel vlak. Het virale element waarbij elke gebruiker nieuwe gebruikers kan uitnodigen om Doodle te gebruiken, zorgde ervoor dat het internationaal groeide. Dit gebeurde zonder veel uit te geven aan marketingsactiviteiten.

Doodle is opgericht in Zürich, maar recentelijk verhuisd naar Berlijn. Zorgt deze nieuwe stad voor nieuwe kansen voor Doodle?

Michael Brecht: We hebben onze applicatie-ontwikkeling, marketingafdeling en internationale support gecentraliseerd in Berlijn voor verdere groei. In Zürich hebben we onze desktop-ontwikkeling, juridische- en financiële afdeling gevestigd. Tamedia bevindt zich ook in Zürich. In Zwitserland is Doodle een succesvol start-up verhaal en één van de belangrijkste digitale prestaties.      

Wat is het verschil in de Doodle gebruiker van 2015 en de Doodle gebruiker van 2007?

Michael Brecht: Het mobiele element wordt met de dag belangrijker. We hebben recentelijk onze iOS app vernieuwd. Aan het eind van Juni zal de nieuwe Android app geintroduceerd worden. Doodle is in mindere mate een nieuwigheid in Europa, maar groeit enorm snel in grote landen zoals Brazilië en blijft groeien in de Verenigde Staten. 

Ons business model is ook veranderd in premium accounts met branded pagina’s en extra functionaliteiten voor bedrijven. Voor particuliere gebruikers hebben we ons geconcentreerd op keywords die samenhangen met polls waar mensen aan werken. Daar hebben we een speciale in-house advertentie tool voor.

Vele andere services zoals Gmail en Facebook bieden geïntegreerde planningsservices aan, hoe overtuig je het publiek om te kiezen voor Doodle?

Michael Brecht: Deze services bieden één-op-één planningen aan. Wij zijn gespecialiseerd in groepen. Uiteraard bieden we ook een één-op-één dienst aan met ons product Meetme, dat meer dan honderdduizend gebruikers heeft.

Welke (technische) ontwikkelingen zijn interessant voor Doodle?

Michael Brecht: onze nieuwe één-op-één service Meetme heeft een hoop verbeteringen die eraan komen. We hebben ook een nieuwe functie toegepast op alle planningsfunctionaliteiten. Er is nu de mogelijkheid om hele weekenden te plannen of vakanties in plaats van één enkele datum. Tienduizenden mensen gebruikten deze functie gelijk toen we aan het testen waren in de Verenigde Staten.

Hoe ziet Doodle de toekomst van plannen? Wat is de rol van Doodle hierin?

Michael Brecht: We zijn een consumentengericht bedrijf en luisteren goed naar de feedback die we krijgen. We zullen altijd ons product verbeteren aan de hand van die feedback. Een goed voorbeeld is onze vernieuwde iOS en Android app die gratis te downloaden is. We blijven productiviteit stimuleren aan miljoenen zakenlui, consultants, universiteiten en anderen wereldwijd.

Meer info: doodle.com