Veel marketeers sparen kosten noch moeite om hun merk aan bod te laten komen in online gesprekken. Ze creëren content, bouwen community's en adverteren voor meer bereik. Maar wat levert het uiteindelijk allemaal op?

Lees hieronder vijf stellingen voor meer inzicht in online conversaties met telkens een denkopdracht. Meer lezen? Download gratis het handbook over Conversational Marketing.

Download Whitepaper

1. Mensen eerst, dan pas digitaal

Denk eerst aan waar mensen in hun dagelijks leven mee bezig zijn. Ga niet direct digitaal denken. Het internet is geen aparte wereld waarin we ons plots op een andere manier gedragen. De gesprekken van de analoge wereld worden gewoon verdergezet via digitale kanalen. De marketeer die inzicht heeft in waar mensen over praten, waar ze wakker van liggen en wat hen koud laat, heeft al een flinke streep voor op de concurrentie. Te veel Facebook-pagina’s, Twitter-accounts en LinkedIn-groepen zijn sociale kerkhoven waar stilte heerst in plaats van levendige conversaties.

Denkopdracht: heeft je merk een eigen plek voor conversaties op sociale media nodig of kan je gebruik maken van bestaande kanalen en community's?

2. Mensen praten niet over merken, wel met elkaar

Praat jij regelmatig over merken op sociale media? Af en toe wellicht. Maar laten we eerlijk zijn: 95% van de online conversaties gaan niet over merken. Mensen praten niet over merken, wel met en over elkaar: waar ben jij mee bezig, hoe ziet jouw dag eruit, wat ga jij vanavond doen, wat draag je vandaag en wanneer ga je op vakantie? Vergeet het dus om als merk een trending topic te worden op sociale media, tenzij je Apple, Disney of FC Barcelona bent.

Denkopdracht: welke gespreksonderwerpen zijn interessant voor je merk om op in te haken? Denk niet enkel in klassieke themadagen zoals ‘dikke truiendag’ of ‘dagen zonder vlees’, wel in populaire onderwerpen zoals ‘selfies’ of ‘Game of Thrones’.

3. Social is de koffiehoek op steroïden

Stel je een koffieapparaat voor waar miljoenen mensen continu langskomen en korte gesprekken voeren. Dat zijn sociale media. Ze zijn in feite een enorme koffiehoek die mensen bij elkaar brengt. Het is een plek waar mensen verzamelen om even te verpozen, hun hart te luchten of te roddelen. Marketeers die het reilen en zeilen van de koffiehoekgesprekken doorgronden, kunnen de principes zeker ook gebruiken op social media.

Denkopdracht: waar gaan koffiehoekgesprekken van jouw doelpubliek vandaag over en hoe zou je daar op kunnen inspelen?

4. Weet met wie je spreekt

Ken je doelpubliek. Een basisregel in marketing, waar het helaas nog dikwijls fout loopt. Bedrijven voelen zich nog thuis op LinkedIn, maar Facebook en zeker Pinterest, Instagram of Snapchat zijn onbekende terrein. Het zijn compleet verschillende conversatiemedia naar vorm, stijl en inhoud. Weet dus waar je doelpubliek vertoeft. Op basis van doelgroepanalyse, bepaal je enkele stereotypen of persona’s. Neem daarbij naast sociaal demografische kenmerken, ook drijfveren en behoeften van je doelpubliek mee in rekening. Als bank wil je niet enkel weten hoe oud je gesprekspartner online is, maar ook of die persoon spaart voor een huis, een droomreis of een nieuwe auto.

Denkopdracht: bepaal de 3 belangrijkste sociale media voor je merk en bepaal een boodschap die je aan je doelpubliek via sociale media wil overbrengen. Vertaal de boodschap naar een bericht op de voor je doelgroep belangrijkste kanalen zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Instagram, Youtube, Google+, nieuwsblogs...

5. Bepaal je conversatieterritorium

Baken je eigen terrein af. Ook voor conversaties moet je als merk bepalen welke gespreksonderwerpen je wil claimen en welke niet. Red Bull heeft extreme sporten al ingenomen, maar er zijn oneindig veel (deel)onderwerpen die wachten op een eigenaar.

Denkopdracht: bepaal 10 à 20 gespreksonderwerpen die je doelgroep interesseren op basis van online monitoring en selecteer de 3 topics die nog niet ingenomen zijn. Test deze bij je doelgroep om na te gaan welk onderwerp de meeste ‘conversatiekracht’ heeft.

Meer tips? Dit zijn maar enkele principes en denkopdrachten om juiste keuzes te maken. Wil je meer tips lezen en meer te weten komen over conversational marketing? Download dan gratis het handbook op www.voice.be/handbook of plan meteen een afspraak in met een van onze experts via deze link.

Download Whitepaper