Sinds 30 september zijn Instagram-advertenties officieel uitgerold in België. 20th Century Fox was er als de kippen bij om via deze weg hun film The Martian te promoten, maar ook jij kan met advertenties op Instagram aan de slag. Geen idee hoe je hier aan moet beginnen? Dan help ik je met plezier op weg!
1. Koppel je Instagram-account aan je Facebook-pagina
Vooraleer je met Instagram-advertenties kan beginnen, moet je je Instagram-account koppelen aan je Facebook-pagina. Je gaat hiervoor naar je Facebook-pagina, en klikt dan rechts bovenaan op „Instellingen”. Vervolgens kies je voor „Instagram-advertenties” in het menu links, en dan kan je je bestaande Instagram-account toevoegen, of een nieuw account aanmaken.
2. Ga naar de Power Editor
Niet iedereen is even vertrouwd met de Power Editor van Facebook, maar het is momenteel jammer genoeg de enige optie om Instagram-advertenties aan te maken. Wanneer je naar je vertrouwde „Advertentiebeheer” gaat, zie je bovenaan in het menu de link naar de Power Editor.
3. Kies een campagnedoel
Wanneer je in de Power Editor zit, kan je links bovenaan een nieuwe campagne aanmaken, waarvoor je meteen een doel moet kiezen. Let hier op, want Instagram-advertenties zijn niet voor alle doelen mogelijk. Je zal deze advertentievorm in een volgende stap enkel kunnen selecteren als je hier gaat voor „Klikken naar website”, „Mobiele-appinstallaties” of „Videoweergaven”.
4. Maak je advertentieset
Net als bij de gewone advertentiemanager, bestaat een campagne ook in de Power Editor uit één of meer advertentiesets. Naast het instellen van je budget, planning en doelgroep, kan je in deze stap ook de plaatsing van je advertentie bepalen. En als je in stap 3 voor het juiste doel hebt gekozen, zal je hier de optie „Instagram” zien staan. Die optie moet je aanvinken, en vergeet ook zeker niet alle andere opties even uit te vinken.
5. Creëer je advertentie
Als je campagne en advertentieset klaar zijn, kan je aan de advertentie zelf beginnen. Dat doe je door in de advertentieset links bovenaan op het pijltje naast „Advertentieset maken” te klikken.
Het eerste dat je dan moet doen, is je Facebook-pagina selecteren en vervolgens je gekoppelde Instagram-account uit stap 1 kiezen.
Wanneer dat gebeurd is, kan je aan de creatie van je ad beginnen. Let hier op dat je niet meer dan 20% tekst in je afbeelding gebruikt, want die regel heeft Facebook doorgetrokken naar de Instagram-advertenties.
6. Upload alles
Eens je campagne, advertentieset en advertentie klaar zijn, rest er je nog slechts één ding: alles uploaden. Dat doe je door helemaal bovenaan op „Wijzigingen uploaden” te klikken. En dan is het gewoon nog heel even wachten totdat je advertentie goedgekeurd wordt.
De praktische kant van Instagram-advertenties is dus zeker niet moeilijk, nu is het aan jou om met goede creaties op de proppen te komen. Om je hiermee te helpen, verschenen er eerder al 3 tips op Bloovi.