Het Amerikaanse moederbedrijf van Telenet heeft samen met de Belgische investeringsfirma Volta Ventures 2 miljoen euro geïnvesteerd in de innovatieve Nederlandse start-up LookLive. De technologie van LookLive herkent kleren, schoenen en accessoires uit tv-series en geeft kijkers de kans om deze online te kopen. Het is op zijn minst opvallend te noemen dat het moederbedrijf van Telenet deze stap zet.
Nieuwe markt voor consumenten én adverteerders?
Via LookLive kunnen tv-kijkers accessoires, kleren en gadgets die gebruikt worden uit een tiental Amerikaanse tv-series online aankopen. Het gaat om series zoals House of Cards, True Detective, Grey's Anatomy en Silicon Valley. Ook de garderobes van bekendheden zoals Kanye West, Beyoncé & Justin Bieber zijn beschikbaar om aan te kopen.
De technologie van LookLive zal zich echter niet beperken tot kledij. Ook meubels, auto's, muziek en zelfs vakantiebestemmingen zullen in hun aanbod worden opgenomen. LookLive boort hiermee een nieuwe markt aan voor zowel consumenten als adverteerders.
Amerikaanse holding achter Telenet investeert
Zowel het Belgische Volta Ventures (met kantoren in Gent) als Libery Global (het Amerikaanse moederbedrijf van Telenet), komen met élk 1 miljoen euro over de boeg voor de start-up. Volgens Frank Maene van Volta Ventures is de investering van het moederbedrijf van Telenet geen toeval. Dat vertelde hij aan DataNews:
"Er wordt momenteel volop geëxperimenteerd met reclame achter de pauzeknop ('breakvertising'), wel, waarom zou je het niet mogelijk maken om LookLive achter die knop te steken en de muziek en kledij uit de reeks die je aan het bekijken bent beschikbaar te maken?"
Het is opvallend dat het moederbedrijf van Telenet mee investeert in deze technologie. Zo zou deze investering een perfecte aanvulling kunnen zijn voor het advertentiemodel van Telenet. De technologie zou immers perfect over te zetten zijn op de vele duizenden digicorders die ons land intussen rijk is.
Eerste buitenlandse investering voor Volta Ventures
Voor Volta Ventures, een durfkapitaalfondsvoor jonge techbedrijven met kantoren in Gent, is het de eerste buitenlandse investering.
Het fonds dat bestaat uit een dertigtal business angels met prominente spelers uit de Belgische internetsector. Zo maken onder andere Jonas Dhaenens (Combell), Peter Hinssen (Across), Jurgen Ingels (Clear2Pay), Filip Vandamme (Barco), Wim De Waele (iMinds), Jan Vorstermans (Qunova) en sinds kort ook Marc Coucke, deel uit van het fonds.
Volta Ventures zou zo'n 55 miljoen euro in de portefeuille hebben om te investeren in beloftevolle start-ups in de Benelux. Eerder stopte de investeringsfirma al geld in Belgische start-ups zoals Beatswitch en Sentiance.
bron: DataNews