Een van dé beste features van Netflix is zonder twijfel het ontbreken van advertenties. Op deze manier kan je zorgeloos je favoriete shows binge watchen zonder commerciële onderbrekingen. Netflix-kijkers zien dus een pak minder reclame dan klassieke TV-kijkers. Belgische Netflix-kijkers zouden dankzij de videostreamer zo'n 110 uur aan reclame besparen per jaar.
Netflix bespaart Belgen 110 uur aan commercials
Als je weet dat de doorsnee Netflix-kijker de dienst gemiddeld 1,5 uur per dag gebruikt en dat een klassiek TV-uur in België 12 minuten aan reclame bevat, dan is het een koud kunstje om te berekenen dat Netflix Belgische gebruikers zo'n 110 uur aan commercials bespaart per jaar.
In Amerika ligt dat gemiddelde nog hoger, reclameblokken zijn daar langer en gaan richting de 15,5 minuten per uur. Hierdoor bespaart Netflix Amerikaanse kijkers 130 uur aan reclame (of 5,4 dagen) per jaar.
Steeds meer reclame op TV
Aangezien het aantal minuten reclame per uur in de lift zit bij klassiek TV-kijken, zal dat aantal uren dat Netflix aan commercials bespaart nog verder stijgen. Zo berekende Nielsen dat een typisch (klassiek) TV-uur in 2014 gemiddeld 14 minuten en 15 seconden aan reclame bevatte (in de Verenigde Staten). In 2015 is dat aantal minuten gestegen naar 15 minuten en 30 seconden.
Het mag dus niet verbazen dat ook het Amerikaanse Netflix-gebruik in de lift zit. Dat blijkt uit onderzoek van TDG Research:
Uit het onderzoek van TDG blijkt dat elke Netflix-gebruiker gemiddeld 1,5 uur streamt per dag, dat wil zeggen dat Belgische Netflix-gebruikers 18 minuten reclame per dag niet hoeven te zien. Als je dat op jaarbasis uitrekent dan hoeven Belgische Netflix-gebruikers zo'n 110 uur (ofwel 4,5 dagen) minder reclame te bekijken per jaar. Amerikanen besparen 21,3 minuten reclame per dag Netflix kijken.
Een leuk weetje voor de Netflix-kijkers onder ons :) Bedankt aan Laurent Pollaris voor de tip!