Vandaag is het de herdenking van de verjaardag van Steve Jobs, hij zou 60 jaar geworden zijn. Hij stierf in oktober 2011, maar zijn erfenis leeft nog steeds wereldwijd verder onder alle Apple-gebruikers. Experts vinden dat het bedrijf Apple zich bewezen heeft door even innovatief te blijven als voordien. “De vrees die er heerste na de dood van Steve Jobs over de toekomst van Apple, was ongegrond,” aldus Annick Maes, CEO van easy-m, de grootste verdeler van Apple-producten in ons land.
Dood Steve Jobs was geen reden tot paniek
Steve Jobs was in 1976 één van de oprichters van Apple, toen nog Apple Computer. Tien jaar later verliet hij het bedrijf, om in 1997 terug te keren als CEO. Hij werd gezien als de drijvende kracht achter het bedrijf. In augustus 2011 gaf hij zijn leidinggevende positie door aan Tim Cook.
Na de dood van Steve Jobs, in oktober 2011, leefde er bij de werknemers en klanten van Apple grote onzekerheid over hoe het verder moest met het bedrijf. “Maar als je kijkt naar wat Apple in 2014 heeft gerealiseerd, namelijk het lanceren van de iPhone 6 en 6 Plus, de MacPro, het nieuwe iOS-besturingssysteem, was er achteraf gezien geen reden om bang te zijn,” zegt Annick Maes.
Innoveren zonder Steve
Alle producten die vandaag geproduceerd worden, liggen nog steeds in de lijn met de filosofie van Jobs. Toch zijn ze telkens weer uniek. “Steve Jobs heeft een welvarend bedrijf met een unieke denkwijze nagelaten. Het was aan de werknemers van Apple om zijn levenswerk verder te zetten.” Volgens Maes is Apple erin geslaagd aan te tonen dat het een professionele, grote en gezonde organisatie is.
“Steve Jobs mocht dan wel een drijvende kracht zijn, ondertussen heeft Apple aangetoond dat het voldoende gekwalificeerde mensen in huis heeft om ook zonder Jobs het succes van Apple door te zetten.”
De eigenheid van Steve Jobs
De visie van Jobs is volgens Annick Maes op verschillende manieren blijven leven. De eenvoud van het merk is een eerste kenmerk dat Jobs belangrijk vond. “Die eenvoud komt duidelijk naar voren zowel in het strakke design als in de gebruiksvriendelijkheid van de toestellen”, vertelt Annick. Daarnaast is Apple steeds behoefte blijven creëren. “Dat is de grootste kracht van het bedrijf. Apple is nooit meegegaan in het idee om om de drie maanden een nieuw product te lanceren. Zo lopen ze nooit het risico op oververzadiging en creëren ze behoefte. Dat ligt mee aan de basis van de populariteit van het merk.”
Maar ook de stabiliteit van de besturingssystemen die ingebouwd zijn in de Apple-toestellen, is iets waar Steve Jobs sterk op inzette en wat vandaag nog steeds aanwezig is. Tot slot is Apple blijven inzetten op de innovatie waar Steve Jobs enorm op hamerde.
“Apple ademt nog steeds creativiteit en vernieuwing, zowel op vlak van bestaande producten, als bij volledig nieuwe producten, zoals de Apple Watch, of Apple Pay.”
Visie Steve Jobs leeft nog steeds
Niet alleen in de toestellen zelf, maar ook in de Apple-winkels leeft de visie van Steve Jobs door. “Van de aankoop van het product tot de support neemt Apple de consument mee. Steve Jobs heeft, met zijn oog voor detail, de toon gezet voor die ervaring.”
Uiteraard kon Steve Jobs vier jaar geleden onmogelijk voorzien wat er vandaag allemaal mogelijk zou zijn op technologisch vlak. Toch probeert Apple nog steeds rekening te houden met zijn denkwijze en wensen. Annick Maes legt uit: “Jobs had uiteraard geen glazen bol en de technologie evolueert razendsnel. Toch denk ik dat Apple tot op vandaag niets op de markt brengt waar hij niet zou achterstaan.”
Meer info: easy-m.be