Ongeveer een jaar geleden, kwam de startup met het idee om Live Stories in te voegen. Live Stories is een feature waar adverteerders hun spots laten afspelen, tegen betaling. Snapchat vraagt hiervoor een bedrag van 2 cent per spot. Met een bereik van 20 miljoen kijkers, heeft Snapchat hiermee een enorm groeipotentieel binnen handbereik.
Het succes van Live Stories
Live Stories biedt heel wat mogelijkheden. Het is zowel voor de adverteerder als voor de gebruiker nuttig. De gebruiker heeft op deze manier een goed beeld over welke merken en producten er allemaal op de markt zijn.
Anonieme bronnen hebben tegenover Recode laten weten dat Snapchat zijn adverteerders zo'n twee cent per vertoning vraagt. De advertentie is dan 24 uur te zien en heeft een potentieel bereik van 20 miljoen mensen. Dat komt er op neer dat een advertentie een mogelijke waarde heeft van 400.000 dollar.
De prijs voor een plaats binnen het Live Stories kan wel verschillen van adverteerder tot adverteerder. Snapchat biedt namelijk binnen eenzelfde verhaal, verschillende plaatsen aan, aan verschillende adverteerders. Bedrijven die bereid zijn om meer te betalen, verschijen op die manier eerder in het verhaal, waardoor ze een grotere kans hebben om gezien te worden door de gebruiker.
Maar niet alleen adverteerders, ook sponsors kunnen een plaatsje krijgen binnen een verhaal. Soms maakt Snapchat een uitzondering en laat het eerst zijn sponsors zien, vooraleer een adverteerder aan te spreken.
De grote reden voor het doordrukken op de advertentie-inkomsten is het rechtvaardigen van de 16 miljard Dollar waardering. Er zijn namelijk onder beleggers volop speculaities over het feit dat Snapchat al dan niet het miljard dollar omzet gaat halen dit jaar. De Live Stories, maken tot dusver zowel de adverteerders als de gebruikers gelukkig. Als Snapchat op deze manier verder kan ontwikkelen dan is dat miljard Dollar omzet zeker mogelijk.
Verdere uitbreiding van Live Stories
Snapchat heeft al plannen om de feature verder uit te bouwen tot een all-in platform voor foto's en video's. Zo wil het een tweede Live Stories, onder de naam Local Stories. Hierbij gaat het om verhalen die bij mensen in de buurt gebeuren. Alleen mensen die dan in een bepaald geografisch gebied wonen, kunnen verhalen van dat gebied bekijken.
Maar niet alleen lokale gebeurtenissen, ook politieke verhalen zullen in de toekomst in de Live Stories verschijnen. Ook onder de noemer 'Local Stories.' Dat is ook de reden waarom Snapchat tegenwoordig journalisten inhuurt.
Het Snapchatverhaal blijft alleen maar successen kennen. Het team van de Live Stories is in een korte periode van minder dan 10 werknemers naar een aantal van 40 + werknemers gegroeid. En nu met de plannen voor een verdere uitbreiding in het vooruitzicht, zal dat aantal waarschijnlijk alleen maar de hoogte ingaan.