Google en Twitter zijn enkele maanden geleden een samenwerking aangegaan om tweets beter online zichtbaar te maken. Eerst voor mobile, sinds vorige week ook bij desktop zoekopdrachten. Zo zijn tweets nu ook te zien in Google Search voor desktops. 

Eerde deze week kondigde Google dit nieuws officieel mee met een tweet, die op zijn beurt werd beantwoord door Twitter:

Relevante tweets nu zichtbaar in zoekopdrachten 

Relevante tweets over bepaalde zoekresultaten zullen vanaf nu tussen de resultaten te zien zijn. Als Google denkt dat een tweet relevant is bij een zoekopdracht zal het deze tweet tonen. Deze functie is momenteel wereldwijd beschikbaar, maar voorlopig enkel voor zoekopdrachten in het Engels.

Binnenkort zal de zoekmachine ook tweets in desktop zoekresultaten aanbieden in andere talen, aldus Google.

Om deze virtuele carrousel met tweets in je zoekresultaten te zien hoeft er zelfs helemaal geen referentie naar Twitter in de zoekopdracht te zitten zitten.  
Gebruikers hebben ook helemaal geen Twitter account nodig of hoeven niet ingelogd te zijn om deze resultaten te zien of om er op door te klikken.

Een zoekopdracht naar Fanta, een merk met een actieve Twitter account, zal alle normale informatie, shopping resultaten en links naar alle gerelateerde pagina’s over Fanta tonen alsook de laatste tweets van Fanta.

Doel: Twitter wil meer gebruikers lokken

Twitter, dat moeite heeft om haar aantal maandelijkse gebruikers te doen groeien, ziet in een samenwerking met Google mogelijks een oplossing voor haar probleem. 

Momenteel zijn er 316 miljoen actieve gebruikers per maand en dit aantal groeit nog steeds, maar het is geen geheim dat dit veel trager gebeurd dan de voorgaande jaren. 


Door deze deal met Google hoopt Twitter zijn bereik te vergroten. Mensen zonder een twitter account komen nu via zoekresultaten ook in aanraking met tweets en wie weet worden ze hierdoor getriggered om ook een account aan te maken.

bron: Mashable