Telecompaper heeft een onderzoek gedaan naar het gebruik van Twitter bij Nederlanders, via de twitter-app. Er is een daling zowel bij Android – als iOS-gebruikers. De oorzaken hiervan zijn nog niet gekend, al lijkt het wel de omgekeerde wereld in een tijd waar digitale en social media hét gespreksonderwerp zijn.
Wat zijn de vaststellingen?
De resultaten zijn gebaseerd op metingen van de tp:mobiletracker. Dit is een tool die het real-time gebruik van mobiele data op zowel smartphones, als tablets bekijkt. De metingen zijn gebeurd bij 1000 Nederlandse consumenten.
Zowel Android – als iPhonegebruikers hebben de voorbije twee jaar de Twitter-app aanzienlijk minder gebruikt. Bij Android daalde het gebruik van de app van 26 procent naar 16 procent. Bij iPhone is het van 34 procent naar amper 19 procent gegaan.
Telecompaper stelt de daling vooral bij de groep 20 – 29 jaar vast. In 2013 was het gebruik van de Twitter-app bij Android nog 36 procent. In de leeftijdscategorie 30 tot 39 jaar bleef het gebruik bij Android redelijk stabiel, terwijl deze bij iOS-gebruikers juist een scherpe daling liet zien.
Maar toch kunnen we dit nuanceren
Men kan niet beweren dat mensen Twitter minder gebruiken of bezoeken. De resultaten baseren zich op metingen die slaan op de Twitter-app, niet Twitter via het web of andere applicaties die doorverwijzen naar Twitter. Het is dus alleen de populariteit van de app die daalt, niet Twitter zelf.