Foto: shutterstock.com

Een goede verkoper of salesagent kent haar producten of diensten als geen ander en gebruikt de juiste drive en overtuigingskracht om potentiële klanten over de streep te trekken.

En dat is exact wat een goede bedrijfswebsite doet: informeren en overtuigen. Een website is bovendien 24/7 beschikbaar. Daarom verdient zo’n krachtige salestool een plaats in je salesstrategie.

4 technieken die salespersonen en websites toepassen om potentiële klanten te overtuigen:

Ze weet beter dan jou wat jij wil


De allerbeste salespersonen zijn flexibel. Ze hebben aandacht voor hun gesprekspartner en laten die zo veel mogelijk aan het woord. Op die manier scheppen ze niet alleen vertrouwen maar weten ze ook precies wat hun klant wil.

Doeltreffende website-content is op dezelfde empathische manier opgebouwd, zodat de websitebezoeker zich rechtstreeks aangesproken voelt. De klanten(behoeftes) staan altijd op het voorplan zodat je een oplossing aanreikt zonder pocherig over te komen.

Ze drukt de juiste pijnpunten aan en lost ze meteen op

Elke goede salespersoon weet welke problemen haar producten oplossen. Daarom zal ze eerst enkele concrete pijnpunten aanhalen en uitleggen waarom haar oplossing de beste is. Daardoor vertaalt ze een technische eigenschap naar een heel concrete situatie waarin de klant zich meteen herkent.

Dat werkt ook goed online. Productomschrijvingen zijn zeer overtuigend als je een oplossing aanreikt voor een concreet probleem. Een effect dat nog versterkt wordt door emotie te gebruiken

Ze spreekt je aan in de taal die je begrijpt

Een salespersoon maakt geen gebruik van stijve taal, en laat – als de situatie dat toelaat – de beleefdheidsvorm achterwege. Een kwestie van een persoonlijke klik te maken.
 
Bedrijfswebsites hanteren vaak een afstandelijke toon. Maar ook online werkt spreektaal het best. Het is wetenschappelijk bewezen dat de hersenen geschreven spreektaal beter verwerken, waardoor de lezer een boodschap beter onthoudt. En door een persoonlijke klantenrelatie op te bouwen, maak je trouwe klanten.

Ze hanteert het trechtermodel

Waar en hoe het gesprek ook begint, het doel is verkopen. Elk woord leidt een potentiële klant naar die eindbestemming. Dat gebeurt op een logische en natuurlijke manier. Opdringerige verkopers vallen door de mand.

Een bedrijfswebsite is op dezelfde logische manier opgebouwd. Bezoekers die op je website belanden schotel je niet meteen een offerte-aanvraag voor. Laat ze eerst proeven van je aanbod, maar leid ze nadien steeds dichter naar een offerte-aanvraag of aankoop. Op het eind van de trechter volgt een concrete call-to-action.

Jouw website inzetten als salespersoon

Dit najaar geef ik 3 workshops vol met tips die je helpen om je website in te zetten als volwaardige salestool.

Bekijk het aanbod workshops