Yahoo heeft een deal gesloten met Mozilla om de standaard zoekmachine te worden in de populaire browser Firefox. De overeenkomst pakte meteen positief uit voor Yahoo. Zo zag het haar marktaandeel met twee procentpunten stijgen in de Amerikaanse internet zoekmarkt. Het gevolg: Google’s marktaandeel in Search was nooit lager dan nu.
Yahoo op hoogste punt in vijf jaar
Yahoo sloot in december 2014 een deal met Mozilla, het moederbedrijf van de Firefox-browser. Zo is Yahoo vanaf nu de standaard zoekmachine in Firefox. Yahoo’s CEO, Marissa Mayer, onderstreept hiermee haar ambitie om van Yahoo terug een volwaardige concurrent te maken van Google als zoekmachine. Met succes: Yahoo’s aandeel in de internetzoekmarkt staat op het hoogste punt in vijf jaar, terwijl dat van Google nooit lager stond.
Google blijft aan de leiding
In december had Google 75.2 procent van de Amerikaanse zoekmarkt in handen, in 2013 was dat nog 79.3 procent. Desondanks blijft Google met 75.2 procent nog stevig aan de leiding in de Amerikaanse internet zoekmarkt. Microsoft’s zoekmachine Bing volgt met 12,4 procent marktaandeel in Amerika, Yahoo zit nu op 10,4 procent. Dat blijkt uit cijfers van specialist StatCounter.
“De zet van Mozilla heeft zeker een impact op Amerikaanse internet zoekmarkt,” vertelde StatCounter CEO Aodhan Cullen. Firefox staat bekend als de meest gebruikte browser ter wereld na Google Chrome en Internet Explorer.
Meer info: statcounter.com