Bron foto: Jim Merithew/Cult of Mac
Sinds Tim Cook de fakkel van Jobs overnam, is de omzet van Apple verdriedubbeld. Meer dan een miljard mensen gebruiken wel een of ander product vervaardigd door Apple. Naast betere cijfers, bracht Cook ook op heel wat andere vlakken verandering. Dit zijn negen manieren waarop Cook een wind van vernieuwing door Apple blies.
1. Apple behoudt de controle
Apple vertrouwt meer en meer op z’n eigen vakmanschap door alsmaar een groter deel van de chips en sensoren zelf te ontwikkelen. Door ook de touwtjes van de hardware in handen te houden, kan Apple de perfecte symbiose tussen z’n software en hardware creëren. Niet enkel voor de huidige producten een goede zet, maar ook voor alles wat nog komt.
2. Ze leveren meer af dan producten
Iedereen kent wel de iPhones en MacBooks, maar Apple haalt meer dan een tiende van z’n inkomsten uit digitale services zoals iCloud, Apple Pay, AppleCare en de App Store. Nu nog een zijsprong, maar die diensten groeien harder dan de hardware. Cook verwacht hier in de toekomst nog véél meer van.
Apple Pay in werking. Bron foto: Pret a Manger
3. Apple in de zakenwereld
Buiten de grafische afdelingen, had Apple nooit veel ambitie op vlak van bedrijven en organisaties. Toch sloten ze onlangs een deal met IBM, waarmee ze hopen hun producten aan de zakenman te brengen. Met de iPad Pro willen ze een inhaalbeweging maken. Die iPad ambieert om méér te zijn dan een leuk vrijetijdsding. Als het van Apple afhing, wordt de iPad Pro de nieuwe next-gen business laptop.
4. Ook voor fashionista’s
De tijd waarin je je iPhone slechts in één kleur kon verkrijgen, is al even voorbij. Cook wil echter nog een stapje verdergaan en ware ‘collecties’ op de markt brengen. Zo werkten ze voor de Apple Watch al samen met het gerenommeerde modehuis Hermès. Ook kwam Burberryveteraan Angela Ahrendts om de hoek kijken. Zij nam de vernieuwde Apple Stores mee onder handen. De visie bij Apple is wel duidelijk: Van technisch hebbeding naar fashionable accessoire.
De Apple Watch in samenwerking met Hermès. Bron foto: Hermès
5. De Apple App Store als marketingplatform
Zowat een miljard mensen nemen af en toe een kijkje in de App Store om er achter te komen welke apps hun schaarse opslagruimte waard is. Phil Schiller, hoofd marketing bij Apple, bracht de laatste maanden heel wat veranderingen aan in die App Store. Bedoeling van dat alles is om de downloads van apps op te krikken. Dat leidt dan weer tot meer omzet.
6. Ze gaan meteen publiek
Updates en producten meteen perfect afleveren is een illusie en dat beseft Apple nu ook. Daarom wordt iOS 10 nu al geijkt door publieke beta testers. Zelfs de Apple Watch weerspiegelt dat Apple het nu durft om een product op de markt te brengen, te kijken wat de gebruikers er van vinden en dat naar hun smaak aan te passen.
7. Apple experimenteert met nieuwe markten
Auto’s, ziekteverzekeringen, betaalmethodes: Apple is nu al zoveel meer dan enkel een elektronicabedrijf. Hoewel ze op dat vlak zichzelf een gigant mogen noemen, is dat op die andere markten niet zo vanzelfsprekend. Die zijn vaak complex en overvol, wat weinig ruimte laat voor één heersend bedrijf. Ook al zal Apple die markten waarschijnlijk nooit domineren én kost die betreden handen vol geld, vindt Cook het toch belangrijk om daar aanwezig te zijn. “Onze strategie is om je te helpen in elk deel van jouw leven.”
Zo zou de Apple Car er kunnen uitzien.
8. Een globaal financiële kracht
De onderneming heeft zo’n 233 miljard dollar aan cash in handen. De laatste twee jaar gaven ze ongeveer een 117 miljard dollar uit aan het terugkopen van aandelen. Sommigen vinden die financiële zetten afleidend, maar het maakt allemaal deel uit van Cook’s professionalisering van het bedrijf. Het zou Apple’s andere troeven alleen maar versterken.
9. Apple als deel van de maatschappij
Steve Jobs had met Apple een doel voor ogen. Computers moesten mensen versterken en tegelijk nog mooi ogen ook. Cook voegde nog een moreel aspect aan het bedrijf toe. Zo kwam Cook openlijk uit voor zijn homoseksuele geaardheid en steunt hij transgenders. Op bedrijfsniveau vocht Apple met de FBI over de privacy van gebruikers en probeert het ook op vlak van milieu het goede voorbeeld te geven, ook al vergt de industrie veel productiemiddelen. “Ik geloof dat bedrijven ook waarden zouden moeten hebben, net als mensen.” aldus Cook.
Vind jij dat Tim Cook Apple naar een hoger niveau brengt?
Bron: Fast Company