Ooit een hype, en vandaag in een stroomversnelling: Virtual Reality zet hoe langer hoe meer sectoren op hun kop. De zoveelste disruptieve technologie die - in dit geval letterlijk - een nieuwe dimensie geeft aan bepaalde producten of diensten. Maar volgens George Valdes, Vice President of Product van de Amerikaanse start-up IrisVR heeft de technologie bitterweinig te maken met disruptie. En dat is volgens hem lang niet de enige misvatting over VR. Wij spraken met hem in zijn kantoor te New York:
De start-up Iris VR heeft een oplossing voor architecten en bouwheren ontwikkeld, waarbij ze hun ontwerp in VR makkelijk kunnen tonen aan hun klanten. Als geen ander kent het bedrijf de uitdagingen en misvattingen die VR nog steeds met zich meedraagt.
“Virtual Reality is vergelijkbaar met Netflix”
Als we George Valdes mogen geloven, wordt de term ‘disruptie’ te pas en te onpas gebruikt. En bij Virtual Reality is dat niet anders. “Vergelijk het met Netflix,” begint hij zijn verklaring.
“Zij hebben de tv-industrie grondig veranderd, in die zin dat ze de ervaring voor de eindgebruiker een pak beter hebben gemaakt. Virtual Reality gooit geen business modellen integraal omver, maar tilt bestaande modellen naar een hoger niveau. Video games zijn de enige uitzondering op die regel, maar dat is dan ook meteen de enige sector die onderhevig is aan de VR-disruptie.”
“Virtual Reality heeft weinig te maken met disruptie, maar eerder met een verbetering van bepaalde ervaringen"
Valdes gelooft dus wel dat er bepaalde sectoren door Virtual Reality een bepaalde verandering zullen ondergaan, maar dat disruptie in de verkeerde context wordt gebruikt. “De enige échte disruptie die zal plaatsvinden, is de manier waarop bepaalde content wordt geconsumeerd,” aldus Valdes.
Beperkingen zijn geen beperkingen
Virtual Reality krijgt zelfs vandaag nog harde kritiek te verduren, wat dan vooral gaat over de beperkingen die ze teweegbrengt. “Je hoort wel vaker dat Virtual Reality mensen asociaal zal maken,” geeft Valdes toe. “En dat we onze persoonlijkheid en ons realiteitsbesef zullen verliezen. Maar die beperkingen zijn geen beperkingen, maar volgens mij gewoon een menselijke angst voor het nieuwe, het onbekende. Virtual Reality opent net nieuwe deuren naar ervaringen, die normaal onmogelijk zijn door tijd of geografische barrières.”
Foto: Iris VR
VR niet louter als middel, wel als oplossing
Valdes vertelt me hoe sales professionals met Virtual Reality makkelijker een product kunnen verkopen of een deal kunnen sluiten. “De technologie biedt bedrijven de kans om hun klanten te laten kennismaken met een tastbaar iets. Maar ik zie Virtual Reality niet louter als een middel die processen of funnels optimaliseert. Volgens mij is er een overkoepelend doel, waarbij Virtual Reality haast garant staat voor een beter leven.”
Zo zullen niet uitsluitend bedrijven, maar wel consumenten de impact van Virtual Reality vooral voelen. “Ons leven verandert op verschillende vlakken en domeinen,” gaat Valdes verder. “Neem nu psychologie alleen al, op dat vlak kan Virtual Reality levens verbeteren en problemen sneller wegwerken. Bij posttraumatische stress- en bepaalde angststoornissen bijvoorbeeld, heeft de technologie al meermaals haar effect bewezen.”
Ook het onderwijs plukt de vruchten van Virtual Reality. Valdes:
“De manier waarop mensen kennis verwerven, ziet er veel interactiever en gewoonweg interessanter uit"
Hoewel veel van die zaken vandaag de dag beschikbaar zijn en reeds worden gebruikt, zijn VR-toepassingen volgens Valdes onvoldoende toegankelijk voor het grote publiek. “Tenslotte vereist het een investering in bepaalde systemen en headsets,” stelt hij. “Maar dit jaar zijn de Oculus Rift en HTC Vive eindelijk een feit, waardoor we binnenkort grote stappen kunnen zetten.”
Geloof jij in het potentieel van Virtual Reality? Deel je feedback hieronder!