Bron foto: Shutterstock
Als startende zelfstandige is het niet altijd eenvoudig om te weten waar je moet beginnen. Hoe kan je potentiële klanten die interesse hebben je product of dienst bereiken? Hoe kunnen potentiële klanten tussen al die concurrenten jouw bedrijf terugvinden? In feite moet je jezelf afvragen: "Hoe moet ik mij distantiëren van mijn concurrenten? Wat moet ik doen om op te vallen?" Het antwoord daarop is je naamsbekendheid beïnvloeden. Dat doe je op deze 5 manieren:
1. Professioneel visitekaartje
Je praat met iemand op de trein en merkt dat die persoon jouw product of dienst goed zou kunnen gebruiken. In dat geval kan je jouw visitekaartje aan hem geven. Het is bewezen dat potentiële klanten sneller aan je denken als zij in het bezit zijn van jouw kaartje. Zorg wel dat je visitekaartje eenvoudig en duidelijk is. Het moet geen raadseltje worden. Wat er zeker moet opstaan is de naam van je bedrijf, naam van de werknemer, functie, telefoonnummer, e-mailadres, website adres en eventueel een beetje uitleg over het bedrijf zelf.
Voor je hieraan begint, kan je best iemand je huisstijl laten vastleggen. Eenmaal je een huisstijl hebt, kan je die doortrekken in alles: visitekaartje, posters, flyers, website en ga zo maar door. Dat oogt veel professioneler en jouw merk wordt sneller herkend door (potentiële) klanten. Eenmaal je dat hebt laten ontwerpen, moet het natuurlijk nog afgedrukt worden. Daarvoor bestaan verschillende drukkerijen die aan jouw nood kunnen voldoen.
Hieronder vind je een voorbeeld van een visitekaartje. De kleur van logo komt terug in het design. Het is eenvoudig en de belangrijkste gegevens staan erop. Zij kozen ervoor om de QR-code die direct naar de website doorverwijst er ook op te zetten. Dat oogt professioneel, maar is niet verplicht.
2. Goede website
Tegenwoordig kan je niet meer zonder een duidelijke en gestructureerde website. Hoe kunnen potentiële klanten je anders vinden als je online niet bestaat?
Maar hoe begin je daaraan?
Je kan het zelf maken als je je er een beetje in verdiept. Eventjes googelen en je vindt verschillende sites die een bom aan informatie bevatten. Toch raad ik aan elk bedrijf om het over te laten aan een professional. Wil je een informatieve website zodat je je profileert als een professional in jouw vak en zo de klanten over de streep halen, of wil je een eigen webshop starten? Alles kan en hoeft daarom niet duur te zijn.
Voor je aan een website begint, ga je een paar keuzes moeten maken. 'Wil ik een website die ik regelmatig kan aanpassen en updaten of kies ik voor een website die
eenmalige inspanning nodig heeft , zodat ik achteraf geen tijd meer in moet steken?' Afhankelijk van jouw wens gaat de Web Developer een Content Management System, afgekort CMS, kiezen. Veelvoorkomende CMS'en zijn Wordpress, Magento en Joomla.
Bron foto: Shutterstock
Een professioneel website zorgt voor meer conversie. Je kan dan wel een website hebben maar als potentiële klanten jouw niet vinden, dan heb je daar niet veel aan. Veel websites voldoen niet aan de primaire functie, namelijk geïnteresseerde klanten naar de website trekken zodat ze converteren naar klanten. Mijn advies naar alle startende ondernemers is: laat je dus adviseren door een professionele team, zo maakt je de grootste kans om van jouw zaak een succes te maken.
3. Online adverteren
Nog een manier om meer naamsbekendheid te krijgen, is natuurlijk reclame. Dat is essentieel voor jouw bedrijf. Meer reclame is meer naamsbekendheid en dus ook meer klanten. Op sommige sites kan je je gratis registreren. Wees creatief. Probeer te achterhalen welke sites jouw potentiële klanten regelmatig bezoeken, welke kranten ze lezen, naar welke cafés en restaurants ze regelmatig gaan, wat ze doen in hun vrije tijd,... Om zo gericht reclame te adverteren op plaatsen waar ze regelmatig
komen.
4. Social marketing
Social marketing ,of beter bekend als social media, is een doeltreffende manier om jouw bedrijf in ‘the spotlight’ te zetten. Doe je dat correct, dan zal social media je helpen aan een betere reputatie en zal je ook online beter vindbaar zijn. Je kan ook direct contact houden met jouw doelgroep. Dat vraagt wel wat tijd. Presenteer je bedrijf op een positieve manier. Wat is jouw unique selling point? Wat differentieert jou van anderen? Wat zijn jouw sterke punten? Werk dat uit en gebruik het. Uniek zijn is een must!
Bron foto: Shutterstock
5. Mond-tot-mondreclame
De meest goedkope en beste manier van reclame blijft de mond-tot-mondreclame, zolang die positief is. Tevreden klanten gaan jou adviseren aan hun vrienden, kennissen en familie. Heb je goed werk geleverd en is de klant tevreden, durf hem of haar dan ook te vragen je aan te bevelen aan anderen. Of vraag of je hem als referentie mag gebruiken, of om een klantengetuigenis op je website of Facebook te schrijven. Meestal gaan ze daarop in. Zorg wel dat vanaf het eerste contact aan jouw klant een positieve indruk heeft van jou. Lever goede kwaliteit en kom je afspraken na. Om te zorgen dat jouw klanten je niet vergeten, kan je hen regelmatig een nieuwsbrief sturen. Maar: blijf relevant. Je kan ook een actie voeren voor bestaande klanten. Maak gebruik van de kerstperiode en stuur hen een kaartje met uw logo daarop. Wie krijgt nu niet graag een kaartje?
Met deze tips kan je al ver geraken. Naamsbekendheid is een must voor je bedrijf. Maar je moet er wel elke dag aan werken.