foto: shutterstock.com
Growth hackers zijn enorm data-driven. En om een goede reden. Data zorgt er namelijk voor dat je dat je:
- je resultaat eerlijk beoordeelt: numbers don’t lie!
- je focus vindt: eerder gaan adverteren via Facebook of via AdWords?
- de toekomst kan voorspellen: data-driven marketeers zagen de groei van mobile in 2012 al aankomen
- je succes kan herhalen: als je precies weet wat een campagne heeft opgebracht, kan je een business case maken en krijg je opnieuw marketingbudget hiervoor
Het bijhouden en juist interpreteren van de juiste data zijn dus van groot belang voor iedereen die wil beginnen met growth hacking.
Overtuigd van de voordelen van growth hacking en data-driven strategie? Hoe begin je dan aan zo’n growth hacking plan?
1. Stel meetbare doelen op
Alles begint met het opstellen van meetbare doelen In het voorbeeld hieronder is ‘mijn bedrijf laten groeien’, geen meetbaar doel. Maar ‘contentcreatie door leden verhogen met 15% tegen eind 2016’ is dat wel. Je kan meteen een aantal marketing acties vanuit dat doel afleiden en je kan ook gaan evalueren of je doel uiteindelijk behaald is.
2. Focus op de juiste metrics
Het heeft geen zin je blind te staren op metrics zoals het aantal Facebook fans dat je als bedrijf hebt. Zulke statistieken noemen we ‘vanity metrics’. Ze zeggen eigenlijk niet of je goed bezig bent. Een betere metric om social media groei mee te meten is ‘omzet via Facebook’. Daar kan je ook meetbare doelen tegenover zetten. Bedrijf X wil misschien zijn omzet via Facebook laten groeien met 25% in 2017.
3.Stop met rapporteren en start met experimenteren!
Marketeers hebben vaak een haat/liefde verhouding met analytics. We komen dan ook vaak in aanraking met onnodig lange rapporteringen. Als het management wil weten hoeveel clicks er op elke advertentie geweest zijn, maar je hebt er geen idee van wààrom nu net die ene advertentie zo goed gewerkt heeft, ben je op de verkeerde manier met metrics bezig. De inzichten van resultaten interpreteren en ze gebruiken in volgende marketingacties zorgen ervoor dat je growth hacks gaat vinden.
4. Vind je eigen growth hacks
Bij AirBnB hadden ze de het gevoel dat zoekertjes met mooie en professionele foto’s vaker en sneller geboekt werden. Met die assumptie startten ze hun experiment: 20 fotografen werden het veld in gestuurd om een deel van de zoekertjes te optimaliseren. Deze werden dan vergeleken met een controlegroep met gewone foto’s. En wat bleek? De zoekertjes met professionele foto’s werden 2 tot 3 keer meer geboekt! Door dit experiment heeft AirBnB zijn product aangepast. Hosts kunnen nu beroep doen op een gratis professionele fotosessie. En de omzet van AirBnB groeit!
5. Maak komaf met over-the-top dashboards
Spendeer geen tijd aan het (laten) bouwen van dashboards die zowat alle metrics tracken die er maar voorhanden zijn. Data moet simpel zijn. Je dashboard moet 1 vraag beantwoorden: "Zijn we in de juiste richting aan het gaan?" Als je deze vraag niet kan beantwoorden in één minuut door naar je dashboard te kijken, dan ben je tijd aan het verliezen..
6. Zoek jouw OMTM als een leidraad voor groei
Ok, maar hoe zorg je er nu voor dat je data je helpt de juiste richting te kiezen? Gebruik One Metric That Matters (OMTM) om te kijken of je je marketingdoelen bereikt. Jouw OMTM zorgt ervoor dat je gemakkelijk alle marketingacties kan evalueren en dat het hele bedrijf een compas heeft dat hen helpt bij de groei.
In het voorbeeld hierboven zie je dat bij Zalando, de acquisitiekost van een klant heel belangrijk is. Als de (advertentie)kost die ze betalen om nieuwe klanten te krijgen stijgt, dan zullen ze minder winstgevend zijn.
Pokémon Go focust zich op de acquisitie van nieuwe users op hun platform en de tijd die users spenderen in de app is de meest belangrijke metric voor hen.
Waarom? Ze zijn nog aan het werken aan hun product/market fit. Als de dagelijks actieve users afnemen, dan moeten ze werken aan engagement in de app. Na het vinden van hun product/market fit, gaat het monetiseren van users aan de orde zijn en dan zijn er weer andere metrics belangrijk. Een goeie OMTM zou dan: average in-app spent per user’ zijn.
Kort samengevat:
- Begin met het opstellen van actionable doelen
- Focus op de juiste metrics
- Stop met rapporteren en start met experimenteren
- Vind je eigen growth hacks
- Maak komaf met over-the-top dashboards
- Zoek jouw OMTM als een leidraad voor groei
De Growth Hacker’s guide to Analytics kan je hier volledig bekijken: