Bron foto: shutterstock.com
Over enkele maanden zie je op je smartphone misschien heel andere zoekresultaten dan op je laptop. Zélfs als je exact dezelfde termen gebruikt. Google heeft namelijk beslist om mobiele websites apart te indexeren. Met dat idee speelde het zoekgigant al een tijdje, maar nu wordt het dus toch werkelijkheid.
Mobiele gebruikers zien andere resultaten in Google Search
De twee soorten zoekresultaten zullen naast elkaar bestaan. Maar: niet op mobiel inspelen, kan zware gevolgen hebben voor je website. Zo zullen de mobiele zoekresultaten meer up to date zijn. Mobiele gebruikers krijgen dus de beste resultaten sneller dan desktopgebruikers. Wil je dus een goede beurt maken op Google, dan moet website ook mobiel geoptimaliseerd zijn.
Mobile First, het mantra van Google
Dat het aantal mobiele gebruikers maar blijft stijgen, speelt zeker mee in de beslissing van Google. Het is niet de eerste maatregel die ze nemen om websites aan te sporen ook voor mobiel geoptimaliseerd te zijn. Vorig jaar werden dat soort websites al flink naar omhoog getrokken in de mobiele zoekresultaten.
Onlangs introduceerde het bedrijf ‘Accelerated Mobile Pages’ (AMP). Dat is een marker die aangeeft welke sites snel laden en minder data verbruiken. Google faciliteert dat door het project open source te maken, waardoor iedere websitebouwer gemakkelijk AMP's kan construeren. Het is dus zo klaar als een klontje dat je website mobiel optimaliseren een must is.
Google past op regelmatige basis haar zoekalgoritmes aan. Voor moest het nog niet duidelijk zijn: je website up-to-date houden én optimaliseren voor mobile is dus zeker een absolute must.
Bron: Search Engine Land