Foto: Netflix CEO Reed Hastings
Netflix transformeerde van een dvd-bezorgingsdienst naar videostreamer én is tegenwoordig ook een productiehuis van formaat. Maar daar stopt het niet. Netflix heeft de ambitie om televisiesector op zijn kop te zetten. Alles wijst erop dat dit ook zal lukken. Maar wat maakt Netflix zo speciaal? Het geheim van haar succes zou wel eens kunnen schuilen in deze factoren:
De Netflix Doctrine
Volgens velen schuilt het geheim van het succes van Netflix in de opmerkelijke bedrijfscultuur. Het document dat deze cultuur beschrijft, werd intussen als door meer dan 13 miljoen mensen bekeken. "Waarschijnlijk een van de meest belangrijke documenten die ooit door Silicon Valley zijn voorgebracht," zegt Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg.
Een overzicht van dé belangrijkste factoren van wat Netflix zo succesvol maakt:
1. Geef je werknemers vrijheid & verantwoordelijkheid
Netflix wil enkel mensen aantrekken die in staat zijn om hun eigen keuzes te maken. Daarom mogen haar werknemers volop hun eigen keuzes maken. De enige voorwaarde: ze moeten te allen tijde handelen in het belang van het bedrijf.
Concreet: werknemers bepalen zelf hoe vaak en hoeveel vakantie ze nemen. Ze kunnen ook zelf kiezen hoe lang ze ouderschapsverlof opnemen. Managers bepalen niet wat werknemers doen, maar gaan wel hun plannen en iniatieven vergemakkelijken.
2. Alleen de beste mensen komen erin en worden beter betaald dan de concurrentie
Netflix beseft dat als je de beste wil zijn, je ook het beste talent in huis moet hebben. Daarom betaalt ze ook beter dan de concurrentie. In Amerika telt Netflix zo'n 2.000 werknemers. Zij verdienen gemiddeld een toploon van 164.000 euro per jaar. Een ervaren softwareontwikkelaar krijgt een jaarsalaris van 189.000 euro, twee keer zo hoog als het Amerikaanse gemiddelde voor dezelfde functie.
Niet iedere werknemer krijgt echter een topsalaris. Zo kijkt Netflix altijd naar bepaalde factoren: wat zou de werknemer elders verdienen, wat is Netflix kwijt als het een andere werknemer ter vervanging moet aannemen, en wat wil het bedrijf betalen om de werknemer aan boord te houden?
Werknemers worden betaald op basis van hun individuele waarde. Een bijkomend voordeel is dat Netflix medewerkers daardoor ook snel promotie kunnen maken.
3. Alleen het beste is goed genoeg
Omdat je een toploon en veel verantwoordelijkheid krijgt, eist Netflix ook iets in ruil: excellentie. Alleen het beste is goed genoeg voor Netflix. Vele uren kloppen om iets gedaan te krijgen is voor Netflix een teken van zwakheid en kan je jouw baan kosten. Beter is om minder te werken, maar wel de juiste dingen te doen voor het bedrijf.
„Aanhoudende B-prestaties, ondanks een tien voor de inspanning, resulteren in een royale opstappremie, met respect,” klinkt het bij Netflix. Voor meer informatie over de bedrijfscultuur bij Netflix kan je hier terecht.