Je ziet dergelijke fenomenen vaker: je bent in gezelschap, maar plots moet je 'even weg' omdat er een Pikachu in de buurt is. Dat is niet bepaald de manier waarop mensen spelletjes spelen, maar dat is net het punt: Pokémon Go kan je niet echt bestempelen als een doodgewoon spel. "Dat is nét wat ik wil bereiken", zegt John Hanke, CEO van softwareontwikkelingsbedrijf Niantic, het brein achter Pokémon Go.
Waar komt het succes van Pokémon Go vandaan? Wat zijn haar succesgeheimen? Hanke vertelde zijn verhaal aan Business Insider:
De 3 doelstellingen van Pokémon Go
"Eigenlijk mag je het spel beschouwen als facilitator van het echte leven", vertelt Hanke. "De 'beloning' die eraan is verbonden is de motivator en opportuniteit om naar buiten te gaan en nieuwe ervaringen mee te maken.
Hanke stelt dat het Niantic team 3 doelstellingen nastreefde bij het ontwikkelen van de applicatie. "Sport is de eerste", zegt hij, "want heel veel fitness-applicaties doen je aan het einde van de rit voelen alsof je een mislukte Olympische atleet bent. Terwijl je gewoon fit wil worden.
Pokémon Go is gemaakt om je te laten bewegen, waarbij Pokémon eigenlijk het 'belonend snoepje' is. Zonder dat je je een mislukkeling voelt."
Een tweede objectief was 'de wereld door nieuwe ogen zien', en Hanke gelooft ook dat het team daarin zeker is geslaagd. "Met het spel willen we gebruikers een duwtje in de rug geven om coole dingen in je omgeving te ontdekken.
Levensechte parken en steden worden omgetoverd tot Pokéstops en plaatsen waar trainers dé Pokémonjacht kunnen openen. Ik geloof echt dat Pokémon Go door het stimuleren van de verkenningszin je leven kan verbeteren."
"Het derde doel was het ijs breken. Over de hele wereld worden er Pokéhunts georganiseerd. Ik zie het spel dus zeker als een ijsbreker om nieuwe contacten te leggen. Mensen beschouwen Pokémon Go als een reden om meer tijd met elkaar door te brengen."
Pokémon Go is een beetje een uitzondering in de rij van spelletjes die het goed hebben gedaan. En het was ook goed nieuws voor Nintendo, wiens aandelenprijs door het dak schoot. Dé validatie dat het bedrijf zou kunnen scoren in de smartphonewereld.
Waar het idee vandaan kwam
Hoe bedenk je nu zo'n spel als Pokémon? Word je op een dag wakker en besluit je een applicatie te bouwen, gestoeld op een flink staaltje nostalgie?
Voor het succes van Pokémon Go stond Niantic, de ontwikkelaar van het spel én aanvankelijk een start-up binnen Google, bekend voor haar 'Ingress'-app. Deze applicatie spoorde gebruikers aan om de wereld rondom hen te gaan verkennen en bepaalde domeinen te 'claimen'. In haar piekperiode telde het spel miljoenen wereldwijde gebruikers.
"Pokémon Go is het spirituele vervolgverhaal van Ingress", legt Hanke uit. "Niantic heeft veel gegevens van het spel gebruikt om Pokémon Go te laten uitdraaien op een wereldwijd succes. Terwijl het spel initieel een soort testconcept was om te kijken hoe Niantic samen met Google externe partners en klanten zouden kunnen helpen met het bouwen van hun eigen applicaties. Maar onze aanvankelijke opzet was het ontwikkelen van een platform die een reeks uitlopende ervaringen zouden kunnen faciliteren."
Wat bleek? Pokémon was daarvoor uitermate geschikt. Even later was The Pokémon Company een feit: de joint venture die mede-eigenaar is van het Pokémon copyright, samen met de Pokémon-spelontwikkelaar Gamefreak, videospelontwikkelaar Creatures en tot slot Nintendo, die vandaag allemaal een gelijkwaardig aandeel hebben. Alleen was de Pokémon Go-app nog lang niet geboren.
Daar was pas sprake van nadat The Pokémon Company voor het eerst in contact kwam met Google, toen een spel - dat overigens niet lang heeft bestaan omdat het eigenlijk een aprilgrap was - viraal ging en gebruikers aanspoorde om Pokémons te zoeken via de mobiele Google Maps applicaties.
"Iedereen was er dol op", zegt Hanke. "Google Maps plus Pokémon was zoals brood en choco. Een perfecte match. Ons idee voor Pokémon Go was geboren."
Niantic had het voorstel rond de Pokémon Go applicatie gepitcht aan Nintento en The Pokémon Company, en de eerste stappen waren gezet. "Blijkbaar was The Pokémon Company CEO Tsunekazu Ishihara een doorgewinterde 'Ingress'-speler", gaat Hanke verder. "Dat maakte de gesprekken al wat makkelijker!"
Natuurlijk gaf ook Nintendo CEO Satoru Iwata zijn goedkeuring, met het groeiend besef dat het bedrijf eigenlijk een laatkomer was op de smartphonemarkt. Door in zee te gaan met Niantic, wilde het bedrijf een stap in het onbekende zetten.
Niantic los van Google
Begin 2015, in dezelfde periode dat Google overwoog om alle projecten die niet tot haar kernactiviteiten behoorde af te splitsen naar Alphabet, werd er voor het eerst gesproken over Niantic als afzonderlijk bedrijf. "De logica daarachter," zegt Hanke, "is dat we altijd opbotste tegen Google's drang om neutraal te blijven."
De beslissing zou volgens Niantic ook deuren openen voor partijen die normaliter zouden worden afgeschrokken om met een technologiegigant als Google samen te werken. "We hadden niet bepaald dezelfde bedrijfswaarden als Google, dus het was voor ons een vanzelfsprekende stap."
Of Pokémon Go een eendagsvlieg blijft, valt af te wachten. Maar als we de laatste berichten mogen geloven, zijn de makers niet bepaald zinnens om de app te laten doodbloeden.
Bron: Business Insider