Dat Facebook de Like-knop grondig wil aanpasen, is al sinds oktober bekend. Maar dat de knop de komende weken voor iedereen beschikbaar wordt, is nieuw. Bloomberg sprak met Facebook-topman Chris Cox over het waarom achter de nieuwe Like-knop. "We lanceren de nieuwe knop in de komende weken," zegt Cox. "Binnenkort kunnen mensen via de nieuwe reactions-feature hun emoties over bepaalde nieuwsfeiten écht gaan uitdrukken".
Een aanvulling op de Like-knop
Facebook groepeerde de meest voorkomende reacties op Facebook-posts in 5 categoriën en zocht naar een manier om deze emoties in de News Feed te verwerken. Het resultaat: Reactions, een aanvulling op de befaamde Like-knop.
In een interview met Facebook-topman Chris Cox wou Bloomberg wel eens weten waarom Facebook de Like-knop wil veranderen. Volgens Cox is een Like vaak niet de gepaste manier om op sommige berichten te reageren. Daarom is er nood om de knop aan te passen en mensen de mogelijkheid te geven om met meer emotie te kunnen reageren.
Zuckerberg kwam zelf met de oplossing
"Binnen Facebook hebben we lang gediscussieërd over de manieren waarop we meer Like-opties kunnen introduceren zonder de interface van Facebook drastisch te veranderen," vertelt Cox aan Bloomberg.
Het is cruciaal voor het succes van het sociale mediaplatform dat Facebook zo simpel mogelijk blijft. Anders zou het kunnen dat veel gebruikers afhaken. Volgens Cox was het Zuckerberg zelf die met een oplossing kwam:
"Mark stelde voor om de Like-knop te behouden en de nieuwe reacties enkel zichtbaar te maken als de gebruiker de like-knop ingedrukt houdt," vertelt Cox aan Bloomberg. "Dat was hét vertrekpunt waarmee we aan de slag gingen".
Binnen enkele weken zullen Facebook-posts in de News Feed naast Likes, ook over wows, hahas en loves kunnen beschikken. Facebook heeft intussen Reactions al uitvoerig getest op kleine schaal. Binnen enkele weken zullen alle Facebook-gebruikers ter wereld beschikken over de vernieuwe Like-knop.
bron: Bloomberg