Beschouw jij jezelf als een moderne consument? Ik zie mezelf graag zo. Ik bezit niet alleen verschillende apparaten waarmee ik kan internetten, maar kort geleden kwam ik er ook achter dat ik mijn meeste inkopen online doe. Wat dat precies te maken heeft met content binnen de juiste context? Ik leg het je hieronder uit:
Aan keuze geen gebrek
De artikelen waarvoor ik me interesseer, koop ik bij een aantal betrouwbare aanbieders en websites. Maar net als de meeste andere consumenten, ben ik altijd op zoek naar de beste aanbieding. Ik sta open voor andere merken, zolang ze aan mijn behoeften voldoen en ik de meegeleverde klantervaring prettig vind.
De keuze is echter enorm. En met merken die letterlijk elke seconde om mijn aandacht strijden, op elk apparaat dat ik gebruik, is het de vraag hoe ik het selectieproces eenvoudiger kan maken. Tenslotte geven merken enorme geldsommen uit aan reclame die onopgemerkt aan me voorbij gaat.
Marketing binnen context onvoldoende ingeburgerd
Als digitale marketeer besef ik dat content marketing mijn klanten tegemoet komt met relevante en nuttige informatie. Maar nog belangrijker is marketing binnen context. Vooral als het erom gaat mijn doelgroep te overtuigen, moet dat altijd de hoogste prioriteit hebben. Het onderscheidt mijn campagnes van andere.
Maar is dat ook de norm in de bedrijfstak? De meeste merken voelen zich al ongemakkelijk op het vlak van content marketing. Laat staan op het punt van context – het personaliseren van aanbiedingen, real-time marketing en analytische prognoses beginnen eindelijk een beetje vaste bodem onder de voeten te krijgen.
Maar al te vaak valt content buiten de context. Terwijl het net aan de marketingafdeling is om zo transparant mogelijk te zijn en klantervaringen te creëren die de consument overtuigen.
Voorbeelden uit de praktijk
Helaas wordt die wens voor transparantie en optimale klantervaringen niet altijd ingewilligd.
Kort geleden zocht ik op internet naar een nieuwe smartphone. Natuurlijk las ik reviews van deskundigen uit de bedrijftak. Andermaal viel me op wat de ware kracht is van context marketing. De ene website vatte de kenmerken overzichtelijk samen om de smartphone beter te laten lijken dan hij werkelijk was, terwijl de andere een gedegen en eerlijke beoordeling aanbood.
Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden:
1) De korte review: Een display met scherp beeld. De context: De display is misschien niet helemaal ideaal, maar met het oog op de prijs en het feit dat het hier een 720 p IPS panel betreft, komt hij behoorlijk scherp voor de dag.
2) De korte review: De smartphone is snel. De context: Doordat hij de nieuwste games aankan en soepele multi-tasking biedt, vergelijkbaar met andere actuele topproducten, is deze smartphone snel genoeg voor jouw gewone dagelijkse behoeften.
3) De korte review: De camera maakt geweldige opnames. De context: Onder optimale omstandigheden en bij voldoende daglicht maakt de camera uitstekende foto's, maar bij minder licht is dit een compleet ander verhaal.
Overdenk je content voor de juiste context
Voor merken is het weliswaar verleidelijk om hun producten of aanbiedingen op te hemelen. Toch is het afschilderen van je product zoals in onze ‘korte review’ niet de manier om je doelgroep razend enthousiast maken.
Hoewel sommige consumenten zich beslist verleid voelen tot een spontane aankoop, zullen ze teleurgesteld zijn door het resultaat en niet meer als klant bij je terugkeren. Erger nog: ze zullen negatieve beoordelingen schrijven over jouw merk en hun opgedane ervaring.
Wie klanten voor het leven wil binden en toegevoegde waarde aan zijn of haar doelgroep wil bieden, moet marketing menselijk maken en beantwoorden aan de verwachtingen van de klant.
Dat betekent marketing binnen context waarbij problemen worden opgelost en angst wordt weggenomen. Met nieuwe informatie en eerlijke oplossingen voor de behoeften van de klant, precies op het moment dat hij of zij ze nodig heeft. Hoog tijd om je content te overdenken en te vertalen naar de juiste context!
Meer weten? Verwerf bruikbare inzichten op de jaarlijkse Digital Marketing Summit van Sitecore! Op 17 mei 2016 geven opinieleiders en interessante sprekers een reeks boeiende keynote sessies in het Hilton Hotel te Rotterdam. Schrijf je nu in!