Bron foto: Shutterstock
Als e-mail marketeers durven wij al eens over de toekomst na te denken. In het geval van virtual reality is die toekomst zelfs niet eens zo veraf. De eerste VR-headsets van Oculus en HTC worden momenteel geleverd aan hun gelukkige eigenaars en de Sony Playstation VR bril staat gepland voor eind dit jaar. Daarnaast zijn er al miljoenen Google Cardboards in omloop en ook Samsung heeft met de Gear VR een volwassen product voor de mobiele markt. Maar hoe combineer je die VR met e-mail?
Willen we dat wel?
De eerste vraag die we ons moeten stellen is of we wel e-mail willen bekijken in een virtuele omgeving. Eigenlijk is de echte vraag : willen we in VR even 'productief' zijn als we nu op een pc, tablet of smartphone zijn? In eerste instantie is daar misschien weinig vraag naar en zijn de VR interfaces er misschien ook nog niet voor aangepast. Het klopt dat VR uitmuntend geschikt is voor games en video. Maar ik ben er zeker van dat we ook productief kunnen worden in een virtuele omgeving. Net zoals tablets vandaag ook veel meer zijn dan de veredelde e-book readers of de groot uitgevallen smartphones waarvoor ze initieel werden aanzien. Eens VR een meer volwassen product is en het ecosysteem convergeert naar standaarden, kunnen we ook in VR onze dagelijkse digitale levens beheren.
Bron foto: Shutterstock
Stel dat VR zo geëvolueerd is dat je zonder veel problemen je Facebook kan checken, even iets kan plaatsen op eBay en je Pinterest kan aanvullen met coole 360°-beelden, hoe zou e-mail dan werken in zo'n omgeving? Ik zie een eerste fase waarbij een meer traditionele aanpak wordt gehanteerd. Je ziet de e-mails in de virtuele omgeving, een beetje zoals je ze nu ziet op een gewoon scherm. Je ziet een lijst van berichten, je kan een bericht aanduiden om de inhoud te zien, je kan links volgen waarbij je naar een VR-browser wordt gebracht en bijlages worden op een virtueel scherm getoverd. Tot zover niets nieuws onder de zon eigenlijk.
Weg met basic HTML
Het wordt pas echt interessant als je de virtuele omgeving echt omarmt en specifieke VR-content aanbiedt. Ik zie een volgende stap in responsieve e-mail development, met name e-mails die speciaal zijn aangepast voor VR. In zo’n omgeving moet alles een stuk dynamischer en interactiever. We kunnen alleen maar hopen dat de VR developers niet in de val trappen en de enorme beperkingen die HTML e-mails vandaag met zich meebrengen gewoon overzetten. Ze moeten alle VR-mogelijkheden omarmen. Dat zal enkel gebeuren als er standaarden ontwikkeld worden waar de grote spelers zich aan houden. Standaarden die vandaag jammer genoeg ontbreken in traditionele e-mail clients. Hier schuilt dus echt een kans om het beter te doen.
"E-mails worden ontdekkingstochten in virtuele werelden."
Vanaf dan is the sky the limit. E-mails worden echte ontdekkingstochten waarbij je in de virtuele wereld begeeft van de verzender van de mail. Video, tot nu toe zo goed als onmogelijk in e-mail, speelt hierbij een belangrijke rol. Voeg hier een laag van interactiviteit aan toe, zodat je echt kan 'rondwandelen' in een e-mail. We spreken dan al lang niet meer over enkel nieuwsbrieven maar over communicatie of zelfs dialoog tussen brands en hun klanten op een manier die voorheen niet mogelijk was.
Beperkingen vandaag
Er zijn natuurlijk technische beperkingen. Mobiele VR, zoals de Samsung Gear VR, zijn per definitie minder krachtig in het tonen van complexe 3D omgevingen dan een krachtige PC of een Playstation. Tegelijk worden mobiele apparaten alsmaar krachtiger. Daarnaast is bandbreedte ook een potentieel probleem, want 360°-video vreet bandbreedte. Met een mobiel abonnementje van 1 GB kan je datalimiet al snel bereikt zijn. Maar, ook daar goed nieuws: Bandbreedte wordt steeds goedkoper. Trouwens, Facebook heeft al code vrijgegeven die ervoor zorgt dat 360°-video supersnel kan geladen worden.
Bron foto: Shutterstock
Als laatste zien we data-input nog als een mogelijk probleem. Je hebt niet echt een toetsenbord voor je in VR en je wil echt geen mail opstellen door telkens een paar seconden naar een letter te staren. Oplossingen worden momenteel ontwikkeld, maar ik denk dat een virtueel keyboard dat de positie van je vingers in de echte wereld overzet naar de virtuele wereld, wel eens de oplossing kan zijn Voorlopig moeten we het doen met input via alternatieve methodes zoals game pads of voorgedefinieerde responses zoals we die ook terugvinden op smartwatches.
Deze technische uitdagingen zijn echter tijdelijk en zullen van de baan zijn eens ontwikkelaars en gebruikers VR verder ontdekken. Virtual reality kan de echte revolutie betekenen voor e-mail en digitale communicatie in het algemeen. Als u mij nu even wil excuseren, ik moet mijn bergwandeling in Peru nog afwerken.