Iets meer dan 4 jaar geleden was Snapchat slechts een idee dat naar boven kwam bij oprichter Evan Spiegel en enkele vrienden. Vandaag telt het meer dan 100 miljoen actieve gebruikers en worden er dagelijks meer dan 7 miljard video’s bekeken. Nu ook het Witte Huis te volgen is op Snapchat, heeft dit sociaal netwerk de wind in de zeilen bij de grote adverteerders.

"100 Miljoen gebruikers. Hoe heeft Snapchat, een app die eerst in het nieuws kwam als de 'sexting app ", dit gefikst?"

De geschiedenis van Snapchat, hoe een fotoverdwijnende app een gamechanger werd.

Gary Vaynerchuk zegt dat hij eigenlijk verbaasd is dat mensen niet sneller door hadden hoe hard Snapchat wel niet lijkt op het echte leven.

“De manier waarop Snapchat werkt, staat veel dichter bij de face-to-face manier waarop we communiceren dan andere sociale netwerken," zegt hij.

Wat Gary bedoelt is dat, wanneer we met elkaar praten - elkaar voorbijwandelen of tegenkomen onderweg - dat moment ook passeert. Snapchat bootst dit gedrag na, net als de psychologie die erachter steekt.

Snapchat werd gestart op een moment dat iedereen dacht een sociaal netwerk te kunnen opstarten. Facebook was de plek waar je updates kon lezen van familie en vrienden. En Instagram werd dé stek voor prachtige fotocontent, terwijl Twitter het gesprek was op een feestje. Het punt is: deze drie sociale reuzen domineren het grootste deel van de conversations, maar probeerden elkaar wel uit te spelen in termen van functionaliteit. En belangrijker nog: het publiek.

Echter, Snapchat was in staat om de sterke punten van alle drie spelers tegenwicht te bieden. Het slaagde erin een nieuwe sociale tijdlijn te ontwikkelen.  

De norm in dit internettijdperk is het creëren van een platform waar alles digitaal bewaard blijft. Snapchat deed net het tegenovergestelde, meer gebaseerd op de werkelijkheid. Momenten zijn tijdelijk en gaan voorbij: dat is precies het gevoel en gedrag dat Snapchat nabootst. Snaps kunnen zelf worden vergeleken met de eerste 50 jaar televisie: eenmaal de uitzending was afgelopen, was het ook voorbij. Snapchat creëerde niet zomaar iets nieuws, maar slaagde erin om enkele historische logica’s en waarnemingen te integreren. 

Facebook doet poging om Snapchat te kopen

Al deze dingen hebben er snel toe geleid dat Snapchat onder de aandacht kwam van Facebook CEO Mark Zuckerberg. Slechts één jaar na de lancering heeft Mark geprobeerd Snapchat te kopen voor maar liefst 3 miljard dollar.

Gary Vaynerchuk's mening hierover? “Mark Zuckerberg gaat de geschiedenis in als dé grootste speler in het verhandelen van consumer attention!" 

Volgens Vaynerchuk begrijpt en erkent Zuckerberg ook de waarde van die aandacht. Hij zag al snel dat Snapchat op weg was om de aandacht te winnen van een volledige generatie. Dat is ook de reden waarom Zuckerberg Instagram kocht in 2012 - er was namelijk heel wat aandacht voor Instagram. Hij zag Snapchat als een kwetsbaarheid en het bedreigende potentieel dat er een volledige generatie zou gewonnen zijn voor Snapchat. Denk maar eens aan hoe hij met Facebook een monopolie verwierf bij de 18 tot 24 jarigen door Instagram aan te kopen. Rekening houdend met de monopolie die Facebook reeds bezit bij de ouderen, zou Snapchat een leegte kunnen opvullen: de tieners.

Maar zoals jullie weten, heeft Evan Spiegel dat mooie aanbod afgeslagen. Hij zag wat Zuckerberg zag: het gigantische potentieel om een leegte te vullen die andere sociale netwerken niet konden vullen. Hij wist dat hij één van de “hottest apps in town” aan het ontwikkelen was. Nu was het aan hem om het team en de gebruikers exponentieel te laten groeien.

De volwassenheidsfase van de aandacht voor Snapchat

Maar laten we eerlijk zijn, wat heeft er echt toe geleid dat Snapchat zo snel populair werd?

Tieners.

Er zijn 2 dingen die je moet weten als het gaat om kinderen en jongeren:

1. Het is niet cool om op dezelfde plek rond te hangen als je moeder.
2. Je wil dat dit afgeloten is. Je wil eigenlijk je kamerdeur op slot doen als jongere.

Snapchat biedt een oplossing aan beide stellingen. Sinds ook ouders op Facebook registreerden, waren jongeren op zoek naar een uitweg. Een plek die enkel voor hen bestemd was, zeg maar. De verdwijnende foto’s functie was in wezen het zelfde als het “Niet storen” bordje op de deur. Alleen Snapchat is efficiënter in het 'niet storen' dan dat simpele bordje.

Beide zaken gaven het startschot voor een extreme en plotselinge groei van Snapchat. Precies een jaar na de lancering van Snapchat had het al 10 miljoen actieve gebruikers.

Snapchat en de belangrijke update: Stories.

In oktober 2013 voegde Snapchat een belangrijke functionaliteit toe aan haar app: stories. Ja, gebruikers kunnen nu ook snaps toevoegen aan een "story". Uiteindelijk kreeg je een reeks korte snaps na elkaar. Deze stories zijn tot vierentwintig uur na publicatie te bekijken. Gary gaf echter toe dat hij dit een slecht idee vond. Maar de recente geschienis leert ons wel dat het een schot in de roos was.

Vaynerchuk vond het absurd om te denken dat de gebruikers daadwerkelijk naar een plek zouden gaan om dingen te bekijken. 

Maar: de update was de eerste stap in het proces om een major platform te worden. Dit zorgde voor een soort social media eigenheid en een eigen taal en context. Qua functionaliteit was dit iets totaal anders dan wat andere sociale netwerken op dat moment hadden.

Enkele specifieke eigenheden: je kan tekenen op je foto’s en filmpjes, content verdwijnt, en ook gebruik van bewegingen als navigatie was relatief nieuw. Stories raakten snel ingeburgerd op Snapchat, en werd een eigen content bestemming. In augustus 2014 communiceerde 40% van de Amerikaanse 18 jarigen via Snapchat op dagelijkse basis.

De eerste échte grote update in de recente geschiedenis van Snapchat vindt Gary Vaynerchuk de functie “Discover”. Hierdoor kan de app echt relevant worden voor een mainstream publiek.

Snapchat wordt een mediabestemming

Begin 2015 lanceerde Snapchat de "Discover" functie. Het is een functie die gebruikers in staat stelt om content van top mediabedrijven gemaakt te ontvangen. De partners die hier samen met Snapchat het eerst werk van maakten zijn onder meer National Geographic, Vice en ESPN.

Het is dan ook anno begin 2016 nog steeds een big deal om hier deel van uit te maken. In de beginfase werden er slechts 11 spelers toegelaten. Deze kregen dan een erg prominente plek binnen de interface. Daarmee behalen ze samen bij Snapchat een niet te evenaren vorm van aandacht van hun jeugdige gebruikers.

Dit was erg spannende stap voorwaarts voor Snapchat. Het was duidelijk dat het bedrijf snapte hoe het moest omgaan met deze wereld van Mobile First en bedrijven die plots mediabedrijven werden.

Via haar Discover platform maakte Snapchat deals waarmee ze 's werelds grootste content partners op 1 plek samenkregen. Dit geeft hen veel macht over wat er verschijnt op de Discover pagina.

De merken die sinds het begin van de Discover functie samenwerken met Snapchat - alsook de 7 extra merken die erbij gekomen zijn - hebben een enorme band met Snapchat. Ze krijgen hiervoor massaal veel waarde terug. Waarom? 45% van de Snapchat gebruikers is jonger dan 25 jaar. Er zijn op dit moment zelfs bijna 200 miljoen actieve gebruikers. 

Het is dus geen verrassing dat merken en mediabedrijven hier hele teams voor opzetten. Deze geïntegreerde teams zijn dag in en dag uit bezig met het specifiek maken van content voor Snapchat.

De geschiedenis van Snapchat in 1 tijdlijn:
 

Bron: Gary Vaynerchuk.