Google gebruikt meer dan 200 factoren om te bepalen wat de meest geschikte zoekresultaten zijn voor een bepaalde zoekopdracht. Eén van die signalen waarmee zoekalgoritmes rekening houden, heet Penguin (Pinguin in het Nederlands), waarvan onlangs een belangrijke update is gelanceerd, namelijk Penguin 4.0.
Wat is Penguin precies?
Google streeft ernaar om voor elke zoekopdracht de meest relevante zoekresultaten te tonen aan haar gebruikers. Daarvoor brengt het constant verbeteringen aan in haar zoekalgoritmes. Sommige van de belangrijkere updates krijgen van de SEO community vaak een ludieke naam. Denk maar aan Panda, Hummingbird, Pigeon en nu dus Penguin.
Oorspronkelijk had de Penguin-update trouwens geen aparte naam. Google communiceerde over een ‘webspam update', de SEO-gemeenschap sprak van 'Titanic update', omdat het zo'n grote impact had op de rankings. Dat vonden de heren van de zoekmachinereus dan weer iets te dramatisch klinken. Uiteindelijk werd het dus 'Google Penguin'.
Google Penguin analyseert de kwaliteit van de inbound links van een website.
Ter heropfrissing:
- In het verre, grijze verleden luidde het moto in de SEO-wereld: veel inbound links zijn erg belangrijk om hoog te ranken in de zoekresultaten.
- Al enkele jaren luidt echter het SEO-devies: relevante inbound links van hoge kwaliteit zijn belangrijk om hoog te ranken in de zoekresultaten.
Google wil met het Penguin-algoritme websites opsporen en bestraffen die gebruik maken van onnatuurlijke SEO linkbuildingtechnieken. Voorbeelden van onnatuurlijke linkbuilding zijn betalende links, article spinning, low quality backlinks, cloaking, het verzamelen van grote aantallen backlinks op korte termijn enzovoort.
Hoe werkt Google Penguin?
Een site die veel relevante inbound links heeft, scoort in de regel beter in de rankings. Ontdekt het Penguin-algoritme echter vreemde patronen in de backlinks van een site, dan kan er een bestraffing volgen.
Vreemde patronen kunnen zijn:
- een plotse aangroei van honderden linkpartners op korte termijn, terwijl het gemiddelde aanwas voordien véél langer lag.
- een plotse significante vermindering van het aantal linkpartners, voor Google een bewijs dat je controle hebt over je inbound links (wordt per definitie door de search engines als verdacht beschouwd).
Door zelflerende systemen toe te passen kan Penguin checken of een externe link natuurlijk is of niet. Een 'natuurlijke link' zou een link moeten zijn die spontaan gelegd wordt om bezoekers van website A attent te maken dat de content op website B interessante bijkomende content bevat over het onderwerp in kwestie.
Zijn er nog andere Penguins?
Jazeker. Er zijn al verschillende updates geweest. De laatste, Penguin 3.0, dateerde alweer van oktober 2014. Samengevat komt het altijd op neer dat backlinks van lage kwaliteit, betaalde links en over-geoptimaliseerde ankerteksten alsmaar beter opgespoord en bestraft kunnen worden.
- Penguin 1: april 2012
- Penguin 1.1: mei 2012
- Penguin 1.2: oktober 2012
- Penguin 2: mei 2013
- Penguin 2.1: oktober 2013
- Penguin 3: oktober 2014
- Penguin 4: september 2016
Wat is er nieuw?
- Real time: tot voor 4.0 werden websites eens om de zoveel tijd op hetzelfde moment gecrawld door het Penguin-algoritme. Was je niet getroffen, dan had je SEO er (nog) geen last van tot aan de volgende update. Was je wel getroffen en werden nadien de nodige verbeteringsstappen ondernomen, dan moest je toch wachten tot de volgende Penguin-update om je SEO-posities weer te zien verbeteren. Met 4.0 wordt Penguin voortaan in realtime geactualiseerd, waardoor aanpassingen veel sneller merkbaar worden en er niet twee jaar moet gewacht worden op de volgende refresh.
- Specifiek: waar in het verleden een hele internetsite door Penguin kon getroffen worden, worden nu enkel de betrokken URL's gestraft.
Waarom is het zo belangrijk voor SEO?
De meeste websites moeten zich niet al te veel zorgen maken om de Google Pinguin updates TENZIJ ze in het verleden gebruik hebben gemaakt voor blackhat linkbuilding-technieken, zoals:
- Bijvoorbeeld door 1000 inbound links te kopen voor $1000 van een obscuur Chinees bedrijfje.
- Bijvoorbeeld door 100 keer hetzelfde (quasi) identieke bericht met de zelfde backlinks naar jouw website te posten op 100den verschillende websites.
- Of wat veel vaker gebeurde, dat het SEO bureau, waarmee een firma samenwerkte, spammy links in het Verre Oosten inkocht, zonder medeweten van zijn opdrachtgever.
Uiteindelijk is de site-eigenaar dan de dupe van deze wanpraktijken, hoewel hij er eigenlijk niets aan kan doen. Kies daarom steeds gerespecteerde SEO-firma's die weten wat ze doen.
Heeft jouw website in het verleden gebruik gemaakt van dergelijke technieken, dan kan je getroffen én gestraft worden door Google Penguin. Gevolg: de getroffen spammy URL's worden volledig uit de zoekresultaten geweerd. Als dat bijvoorbeeld de landingspagina's zijn van een of meerdere van je belangrijkste zoekwoorden, dan zal dat een enorme klap zijn voor je organisch zoekverkeer en SEO-posities.
Wat te doen als je een penalty krijgt?
Is een website bestraft door Google Penguin, dan is het aangewezen de volgende stappen te ondernemen:
1. Opsporen spamlinks
Hoe kan je controleren of een website getroffen is door Penguin? Bijvoorbeeld door de tool Penguin Penalty Analysis in te zetten. Deze checker gaat na hoe de bezoekersaantallen evolueerden na elke update. Merk je een significante daling op na een Penguin-update, dan is de kans groot dat de site door Penguin is bestraft.
Een andere tool is Open Site Explorer, via inbound links > spam analysis. Links van sites met een spamscore hoger dan 8, zijn niet bepaald zonder risico.
2. Disavow lage kwaliteits links
Google Disavow is een onderdeel van Search Console en geeft webmaster de mogelijkheid om spammy inbound links aan de zoekmachine door te rapporteren, opdat zij er geen rekening meer mee zouden houden.
Het kan best zijn dat jouw site nog geen negatieve impact van de Penguin-updates heeft ondervonden. Weet echter dat spammy links, die tot nog toe niet werden opgemerkt door de Google bots, vroeg of laat wel gedetecteerd gaan worden met 4.0. Weet je dat jouw website in het verleden zich bezondigd spammy link technieken, neem dan best geen risico en schoon ze op!
Tips om te voorkomen dat Penguin je site bestraft
- Zet uitmuntende content op je site, wat de kans verhoogt dat je een link van andere sites gaat verdienen.
- Controleer op regelmatige basis je inbound links.
- Koop nooit links.
- Vermijd spammy links.
- Voorkom over-optimalisatie van exact-match-anker teksten.
- Vermijd backlinks die irrelevant zijn voor jouw website.
- Disavow spamlinks.
- Samenvattend
Stop voor eens en altijd met 'old school’ linkbuilding technieken. Penguin 4.0 zal je spammy inbound links vroeg of laat toch opmerken. Het is puur tijdverlies en de SEO van je website zal er enkel maar onder lijden. Verdien je backlinks met uitstekende content en doe vanaf nu enkel nog aan natuurlijke linkbuilding.