Op vrijdag 19 februari bevestigde Google dat er geen advertenties meer getoond zullen worden aan de rechterkant op zoekresultatenpagina's bij desktops. De enige plaatsen waar wel advertenties zullen staan zijn de posities onderaan en bovenaan de zoekresultaten. Google liet ook weten dat in plaats van 3 Google Adwords advertenties aan de bovenkant er 4 zoekmachine PPC advertenties zullen worden vertoond (in Nederland & US zagen zoekmachine specialisten reeds dit fenomeen – nu dus ook in België).
Ingrijpende aanpassing
Een Google verantwoordelijke bevestigde aan SearchEngineLand dat het deze ingrijpende aanpassing aan het uitrollen is in alle landen en alle talen. Alleen de Product Listing Ad (PLA) boxen en Knowledge Panels zullen nog vertoond worden aan de rechterkant van de zoekresultaten.
Over de additionele 4e zoekmachine advertentie bovenaan de resultaten is heel wat te doen want op die manier wordt bij commerciële queries alle inhoud boven de fold gericht op zoekmachine advertenties en worden organische resultaten via SEO minder in de kijker gesteld. De officiële aankondiging luidde dan ook als volgt:
“We’ve been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We’ll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.”
Vanaf nu 4 advertenties in zoekresultaten
De vierde zoekadvertentie komt er dus alleen voor zeer commerciële queries zoals "hypotheeklening", "autoverzekering", "stofzuiger kopen", ... Verwacht wordt door SEA specialisten is dat de concurrentie tussen zoekadvertenties zal verhoogd worden. Afwachten is hoe de CTR’s van deze wijzigingen zullen zijn.
Meer trends over zoekmachines op mijn zoekmachine marketing blog.