Bron foto: Shutterstock
Marketing speelde vroeger een belangrijke rol in het succesverhaal van een product. Een rol die nu omgedraaid lijkt te zijn. Door je product op de juiste manier in te schakelen, kan je een marketingmachine creëren die groei op zichzelf genereert. Het product zelf wordt heel wat belangrijker dan de grote marketingbudgetten om het te promoten. Dus wanneer er iets verkeerd zit in het verhaal dat je product vertelt, heb je een probleem. Door deze verandering zijn traditionele marketingvaardigheden alleen niet meer voldoende. De combinatie van marketing, data en een grondige productkennis wordt veel belangrijker.
Growth hackers gebruiken deze combinatie van kennis om niet-traditionele manieren te vinden die groei genereren. Je hebt ongetwijfeld al gehoord van de growth hacking-successen van Airbnb. Zij hebben zoekertjessite Craigslist ge-growth-hacked door het crossposten van Airbnb-posts op dit gecentraliseerde platform voor online gemeenschappen. Hierdoor begeleiden ze mensen naar hun eigen platform waar ze later geconverteerd werden in betalende klanten. Growth hacking.
Zelf growth hacker worden?
Laten we beginnen met de basisprincipes van growth hacking. Voor een growth hacker zijn data de holy grail! Hoe ga je anders te weten komen wat de ROI is van bepaalde tactieken die je aan het uitproberen bent? Stap af van de gedachte dat je verplicht bent om grote marketingbudgetten uit te geven om nieuwe klanten te bereiken. Begin te experimenteren met low cost-tactieken en kanalen om erachter te komen wat werkt voor jouw business.
Denk je dat je je klanten het best bereikt door banners te kopen en veel geld te steken in Facebook Advertising? Of door heel wat geld te betalen voor een TV spotje? We willen niet zeggen dat deze manieren je nieuwe klanten kan opleveren. Maar het kan wellicht goedkoper en slimmer!
Experimenteer!
Op welke platformen zijn je klanten het meest actief? Misschien zitten ze wel op bepaalde niche fora of zijn ze lid van die ene beroepsvereniging. Welke termen gebruiken ze in Google? Gebruik je die termen ook op je website? Voor welke customer pains is jouw product of dienst de oplossing? Schrijf je al content hierover? Schud je angst om niet-traditionele kanalen uit te proberen van je af en get creative!
Growth hacking is vooral een mindset! Growth hackers zweren bij de lean startup methode. Dit proces van snel bouwen, testen, meten en verbeteren zorgt ervoor dat je veel sneller kan gaan dan een traditionele marketeer. Spendeer niet te teveel tijd aan het schrijven van een ellenlang marketingplan. Heb je een idee? Test het uit, kijk of het ROI oplevert en pas aan indien nodig. Herhaal dit volledige proces tot wanneer je het punt bereikt dat je test groei genereert.
12 gratis online lessen
Kan je niet wachten om je bedrijf of product te gaan growth hacken? Deze lijst van 12 gratis online opleidingen zet je meteen op weg!
Marketing
Heb je geen marketingachtergrond? Dan is het interessant om de marketing basis te snappen. Deze twee inleidende cursussen zorgen ervoor dat je een goede inleiding rond (digital) marketing krijgt.
- An introduction to marketing – Coursera: Deze cursus bevat de 3 belangrijkste pijlers van klantenloyaliteit: branding, customer centricity en go-to-market strategieën.
- Digital marketing course – Google: Google heeft dit trainingspakket samengesteld om op een eigen tempo bij te leren over digitale marketing.
Growth hacking
Eenmaal je de basis onder de knie hebt, kan je beginnen met the real deal! Deze specifieke growth hacking lessen zorgen ervoor dat je de growth hacking mindset snapt en dat je meteen aan de slag kan gaan.
- Learn Growth in 30 days – Growthmint: Deze leidraad helpt je te navigeren in je eigen groeisituatie. Door middel van oefeningen leer je je eigen situatie onder handen nemen. Je kan er ook interessante boeken en cursussen terugvinden.
- What is Growth Hacking? – LinkedIn: Dit is echt een must-follow cursus om de essentie van growth hacking te begrijpen. Je krijgt ook succesvolle growth hacking voorbeelden en een goed begrip over de essentiële elementen van growth hacking in het algemeen. En dit allemaal in minder dan 2 uren!
Data & Analytics
Omdat data en analytics de core van growth hacking zijn, moet je je data analyse vaardigheden ontwikkelen. Als je weet op welke metrics je je moet focussen en hoe je groei analyseert door middel van Google Analytics, ben je al een heel eind verder.
- Digital analytics fundamentals – Google: Deze stap-voor-stap les voorziet je van de basisbeginselen om je data driven mindset te ontwikkelen.
- Ecommerce analytics: from data to decisions – Google: Ga van data naar beslissingen door je ecommerce data correct te analyseren.
- Mobile app analytics fundamentals – Google: Moeite om je mobiele app te laten groeien? Deze gratis cursus zorgt ervoor dat je je business objectieven naar mobile KPI’s vertaalt.
- Lean analytics workshop – Udemy: Herinner je nog de lean startup methode die aan de basis ligt van growth hacking? Deze workshop helpt je je data correct om te zetten naar inzichten die je producten verbeteren en een lean analytics framework op te stellen.
- Introduction to databases – Stanford: Databases bevatten een enorme bron aan informatie. Deze mini-cursussen, voorzien door Stanford University, loodsen je door de basis om een data-gedreven aanpak te hanteren. Opmerking: een degelijke kennis van IT zorgt ervoor dat je deze cursus makkelijker verteert.
Coding workshops
De beste gratis cursussen over coding vind je op het Codecademy platform. Deze hands-on workshops leren je je eerste website bouwen. Nog een stapje verder gaan? Hier kan je ook leren hoe je APIs kan gebruiken.
- Make a website – Codecademy: Tijdens deze praktijkgerichte cursus, leer je de basisbeginselen van web ontwikkeling. Leer programmeren met HTML5, CSS3 en Bootstrap.
- Make an interactive website – Codecademy: Wanneer je de vorige cursus succesvol doorstaan hebt en je krijgt er maar geen genoeg, kan je via deze workshop leren om interactiviteit toe te voegen aan je website door gebruik te maken van JavaScript en jQuery.
- Learn how to use popular APIs – Codecademy: Je hebt ongetwijfeld al eerder iets opgevangen over het belang van APIs. Met deze cursus leer je in interactie te gaan met de APIs van Twitter en IBM’s Watson om zo tweets te analyseren. Opmerking: om deze les succesvol te doorlopen, heb je best eerst de Python programmeertaal onder de knie.
Nu je op weg bent om een growth hacker te worden, kan je beginnen met experimenteren met de talloze tools die je online vindt. Daarover meer in een volgend artikel!