Het is zover. De nieuwe Facebook Like-knop is een feit! De nieuwe knop werd zonet geactiveerd en wordt momenteel uitgerold voor alle Facebook-gebruikers wereldwijd. De veranderingen van de Like-knop werden in oktober 2015 aangekondigd, maar worden pas vandaag uitgerold. Dit is hoe de nieuwe knop eruit ziet:
Een aanvulling op de Like-knop
"Vanaf nu kunnen mensen via de nieuwe reactions-feature hun emoties over bepaalde nieuwsfeiten écht gaan uitdrukken," zegt Facebook.
Facebook groepeerde de meest voorkomende reacties op Facebook-posts in 5 categorieën en zocht naar een manier om deze emoties in de News Feed te verwerken. Het resultaat: Reactions, een aanvulling op de befaamde Like-knop. Dit is hoe ze eruit zien:
De reden voor de verandering
Volgens Facebook-topman Chris Cox is een Like vaak niet de gepaste manier om op sommige berichten te reageren. Daarom is er nood om de knop aan te passen en mensen de mogelijkheid te geven om met meer emotie te reageren.
"Binnen Facebook hebben we lang gediscussieërd over de manieren waarop we meer Like-opties kunnen introduceren zonder de interface van Facebook drastisch te veranderen," vertelt Cox aan Bloomberg. Volgens Cox was het Zuckerberg zelf die met een oplossing kwam: "Mark stelde voor om de Like-knop te behouden en de nieuwe reacties enkel zichtbaar te maken als de gebruiker de like-knop ingedrukt houdt. Dat was hét vertrekpunt waarmee we aan de slag gingen".
Vanaf nu kan je naast Likes, ook over wows, hahas en loves in de News Feed terug vinden. Wat denk je ervan?