Er is er eentje jarig: Twitter blaast vandaag 10 kaarsjes uit. Een dag vol nostalgie, zeker omdat het techbedrijf zelf een blik werpt op haar evolutie. Interessant is de manier waarop Twitter het marketing- en advertising landschap heeft veranderd. Zo deden ze dat:
In een recente blog post doet Joel Lunenfeld, VP Sales Strategy van Twitter, uit de doeken welke impact het bedrijf heeft uitgeoefend op talloze marketeers en adverteerders van vandaag. Wij belichten alvast 5 opvallende trends.
1. Van customer service naar 'serving customers'
Soms vergeten we hoe customer service heel lang bestond uit een 070 of 0800 nummer en ellenlange wachttijden. Vandaag de dag kan je direct een conversatie aangaan met bedrijven, waar en wanneer je maar wilt. Volgens McKinsey & Company is het aantal customer service tweets 2,5 keer zo hoog als afgelopen jaren.
Het natuurlijk karakter van customer service on Twitter heeft al heel wat moois opgeleverd. Een snellere service en een hogere klanttevredenheid, bijvoorbeeld.
2. Merken kregen dankzij Twitter de kans om hun eigenheid extra in de verf te zetten
Een opvallende trend die Twitter mee in gang heeft gezet, is authentic brand voice. Steeds meer merken zetten Twitter in om een soort van eigenheid uit te stralen. Een eigen stem, mét eigen karakter, waarmee gebruikers en potentiële klanten zich kunnen identificeren.
Grappig is ook hoe bedrijven met elkaar communiceren. Toen Kit Kat tegenhanger Oreo uitdaagde voor een spelletje Tic Tac Toe, wist deze laatste op originele manier te reageren. Waardoor beide namen in een positief daglicht worden gesteld. Dit soort brand interactie bestond voorheen gewoon niet.
3. Culturele initiatieven, actua en communities
Opvallend is ook hoe het sociaal netwerk met 140 karakters en een hashtag culturele initiatieven, actuele gebeurtenissen en communities in de kijker zet.
Van Leonardo Dicaprio die eindelijk een Oscar strikt tot Internationale Vrouwendag: we tweeten erop los. Zo ook tijdens de recente en nog steeds actuele inrekening van Salah Abdeslam, waardoor Twitter afgelopen vrijdag bol stond van vreugdevolle tweets. De naam van de staatsvijand was zelfs trending.
4. Succesformule in combinatie met traditionele marketing
Tv en Twitter bleken altijd al een geslaagd huwelijk te hebben, waar menig bedrijf op inspeelt. Denk maar eens aan de Temptation Island-tweets en de De Mol-speculaties die tv-zender VIER extra in de schijnwerpers zet.
Twitter is dus enorm doeltreffend in combinatie met traditionele marketing. Zo sloeg het bedrijf onlangs de handen in elkaar met media agency Starcom en social analytics bedrijf Canvs om aan te tonen dat advertenties langer blijven hangen bij tv-kijkers die ook op Twitter vertoeven.
5. Real-time marketing
Twitter is een van de platformen die een gigantische rol hebben gespeeld in de opkomst van real-time marketing. Weet je nog: al die biermerken die tijdens een belangrijke match advertenties toonden van een lekker, fris biertje?
Of 3 jaar geleden, hoe koekjesmerk Oreo slim inspeelde op de stroom die uitviel tijdens de Amerikaanse Super Bowl XLVII:
Toegegeven: de trends die Lunenfeld aanhaalt, zijn niet bepaald baanbrekend als je afgelopen jaren Twitter een beetje hebt gevolgd. Of als je bekend bent met het wel en wee van social media advertising. Of als je bewoner bent van planeet aarde. Welke trends blijven bij jou hangen?