Bron foto: Shutterstock
Beeld je in, je houdt je uren bezig met het creëren van de perfecte mailing maar eens deze verzonden is, belandt hij in de spambox van jouw geadresseerden. Redelijk frustrerend, niet? Zonde van je tijd en je boodschap. Met het toenemende aantal spammers worden spamfilters steeds strenger in welke mails er worden doorgelaten en welke niet. Wapen je daarom met deze 3 tips om er zeker van te zijn dat jouw nieuwsbrief de inbox van je klanten of geabonneerden wél haalt.
1. Een vertrouwd IP-adres
Een belangrijk punt waar spamfilters naar kijken, is het IP-adres waar een e-mail vandaan komt. Wanneer er vanaf een zeker IP-adres vaak spam verstuurd wordt, wordt dit adres geblokkeerd en komen e-mails niet meer aan op de plek van bestemming. Door een tekort aan IP-adressen, worden deze vaak hergebruikt. Het nadeel hiervan is dat het kan zijn dat jij een IP-adres toegewezen krijgt die eerder aan een spammer toebehoorde. In dat geval denken spamfilters dat jij ook een spammer bent en is er een kans dat je nieuwsbrieven nooit je geadresseerden bereiken.
Het is dus belangrijk dat je voorzien bent van een vertrouwd IP-adres. Als je gebruikmaakt van een eigen mailserver, is het onzeker dat het IP-adres van die server vertrouwd wordt door spamfilters. Een goede hostingprovider lost dat op door zijn mailserver met goed onderhouden IP-adressen beschikbaar te stellen aan zijn klanten. Dat wordt ook wel een mailservice genoemd. Dankzij een mailservice heb je minder zorgen over nieuwsbrieven die niet aankomen.
2. Een goede reputatie als verzender van e-mail
Naast een vertrouwd IP-adres heb je ook een goede reputatie nodig voor het verzenden van e-mail. Als je bekendstaat als de spammer van het internet, dan is een spamfilter extra voorzichtig met het doorlaten van je nieuwsbrieven.
Je kan als spammer bestempeld worden als een spamfilter doorheeft dat je e-mails verstuurt naar verdachte adressen of als die ziet dat mensen je vaak als spammer rapporteren. Hierdoor gaat je reputatie fors omlaag. Bestempeld worden als spammer kan je eenvoudigweg vermijden door volgende zaken in acht te nemen:
Dubbele toestemming vragen
Bij dubbele toestemming moet iemand nadat hij toestemming heeft gegeven op je website om nieuwsbrieven te ontvangen, dat nogmaals bevestigen via zijn e-mailadres dat hij heeft achtergelaten. Op deze manier ben je er zeker van dat je nieuwe abonnee een bestaand e-mailadres heeft opgegeven. Als je een e-mail verstuurt naar een niet-bestaand adres, wordt die direct naar je teruggestuurd. Dat wordt een ‘hard bounce’ genoemd. Als dat vaak voorkomt, kunnen spamfilters denken dat je aan het spammen bent.
Houd je mailinglijst actueel
Verwijder de adressen van mensen die zich uitschreven of eerdere nieuwsbrieven als spam rapporteerden. Deze mensen zijn niet geïnteresseerd in je nieuwsbrief en ze blijven storen met nieuwe e-mails kan tot klachten leiden die je reputatie schaden. Abonnees die langer dan een half jaar je nieuwsbrieven niet meer openen, kan je opnieuw benaderen met een nieuwe kennismaking. Als dat niet werkt, overweeg dan om ze te verwijderen.
Bron foto: Shutterstock
Stuur relevante nieuwsbrieven
Spreek je in een nieuwsbrief een klein deel van je lezers aan, stuur hem dan niet naar je hele mailinglijst. Hiermee voorkom je dat een grote groep abonnees je als spammer aangeeft omdat de nieuwsbrief niet relevant voor hen is.
Maak goede teksten
Vooral spamfilters van bedrijven letten nog altijd op de woorden die in een e-mail voorkomen. Als dit promotiepraat is (koop nu, helemaal gratis, laatste kans), kan je als spammer aangezien worden. Ook het volproppen van je e-mail met links en gebruikmaken van afgekorte links is een risico.
Authenticatie toepassen
Spammers mailen vaak vanaf domeinnamen die niet van hen zijn. Om dit te voorkomen, controleren spamfilters of jij wel bent wie je zegt dat je bent. Een vorm van authenticatie is een SPF record (Sender Policy Framework). Hiermee wordt gekeken of je mailserver gemachtigd is om vanaf een bepaalde domeinnaam e-mails te versturen. Als een spamfilter doorheeft dat een e-mail is verzonden vanaf een mailserver die niet in het SPF record staat, bestaat de kans dat jij de e-mail niet verzonden hebt. Een spamfilter is dan extra voorzichtig met het doorlaten van je e-mail.
Een andere vorm van authenticatie is DKIM (Domain Keys Identified Mail). Hierbij wordt er een digitale handtekening met je e-mail meegestuurd die alleen jij als verzender kan zetten. Een spamfilter kijkt of deze handtekening klopt, zodat het zeker is dat een e-mail rechtstreeks van jou afkomstig is en niet onderweg is gewijzigd door een spammer.
Het is verstandig deze vormen van authenticatie in te stellen op je mailserver. Je hostingprovider kan je hiermee helpen.
3. Zorgeloos mailen
Meer dan de helft van alle e-mail is spam. Spamfilters hebben een dagtaak om al die spam eruit te vissen en te zorgen dat een inbox schoon blijft. Om dit te realiseren, wordt er gebruikgemaakt van steeds strengere en geavanceerdere technieken. Het is dus geen geheim dat je constant moet focussen op wat wel en niet kan bij het versturen van nieuwsbrieven. Het internet is continu in beweging dus wat vandaag wel nog werkt, kan morgen weer anders zijn. Houd hier rekening mee als je er zeker van wil zijn dat je nieuwsbrieven goed aankomen.
Veel succes bij het toepassen van deze tips!