Social media is het beste wat marketing ooit is overkomen. Of net niet. Wie het juist aanpakt, kan succesvol een product lanceren of zijn klanten inspireren zonder ook maar 1 cent uit te geven aan advertising. Doe het verkeerd, en de gevolgen zullen nog lang nazinderen. Met deze 8 geheime tips is jouw social media aanpak een schot in de roos:

Volgens Justyn Howard - CEO en co-founder van social media management bedrijf Sprout Social - zien veel bedrijven op social media vlak één troef over het hoofd: de werknemers. Hoe dat precies zou werken in de praktijk? Heel simpel: maak van elke medewerker een ambassadeur voor je bedrijf. Dan evolueer je van 'een onderneming die social media gebruikt' naar een 'social onderneming'. Met deze 8 tips pak je dat aan:

1. Luister alvorens je in actie schiet

De eerste stap in élke social campagne: ontdekken wat mensen over jou te zeggen hebben. Of dat zou toch zo moeten. "Ga op social kanalen op zoek naar de mening van bestaande klanten, prospecten en concurrenten," zegt Howard. "Zo krijg je echt een idee van de pijnpunten van je klanten, hoe je hen gelukkig maakt én hoe je nieuwe klanten aantrekt." De verzamelde kennis gebruik je nadien als vertrekpunt voor je campagne. 

2. Creëer relevante én aantrekkelijke content 

Als je wil dat je content wordt gedeeld op social media - door werknemers, klanten, eender wie - moet je fantastische en bovenal waardevolle content publiceren. Content die past bij je sector of bij je klanten wordt pas gedeeld als die informatief en boeiend is. Krachtige content die puur gebaseerd is op je branche of bedrijf werkt ook, op voorwaarde dat die grappig, verrassend of hartverwarmend is. 

Kwalitatieve content creëren gaat gepaard met enkele uitdagingen, dat beseft Howard ook. Maar je hebt nu eenmaal weinig keuze. "Mensen willen geen middelmatige content," beweert hij. "Let erop dat je jouw merk niet verzwakt met nutteloze infographics of achterhaalde tips. Focus op datgene wat echt relevant is voor je bestaande en potentiële doelgroep," aldus de CEO. Is contentcreatie op wekelijkse basis voor jou onmogelijk? Dan raadt Howard aan om minder vaak te posten. Kwaliteit boven kwantiteit. 

3. Nodig de rest van je team uit om je content te delen

Sommige bedrijven zijn zo bang voor wat hun werknemers over hen vertellen op social media. En ze gaan daar soms heel ver in: in bepaalde organisaties mogen de werknemers zelfs niet op Facebook vertellen wie hun werkgever is.  Toegegeven, de kans is inderdaad reëel dat er een gênant verhaal over je bedrijf verschijnt op social media. Maar denk eens aan de potentiële social influence die je laat liggen.

social sharing

Bedrijven die koortsachtig willen controleren wat hun werknemers over hen hebben te zeggen, komen automatisch onnatuurlijk over. "Begin daar dus niet mee," adviseert Howard. "Iedere onderneming heeft ze wel in huis, maar slechts een kleine minderheid implementeert haar medewerkers in de marketingstrategie. Terwijl zij net dagelijks in contact komen met je bedrijf en/of merk. Dus kunnen ze jouw key message ook overbrengen op de meest authentieke manier."

4. Stop met piekeren

Om de een of andere reden geloven sommige mensen dat ze op social media anders moeten communiceren dan gewoonlijk. Volgens Howard is dat een logische denkfout. Hoewel social media op zoveel manieren anders is dan de traditionele platformen - je communiceert er bijvoorbeeld veel minder formeel en je bent persoonlijker - gebruik je ze toch nog steeds om eenzelfde boodschap over te brengen. Diezelfde boodschap die je ook in andere communicatiemiddelen gebruikt. 

"Social is geen vreemde taal, het draait gewoon om klantcommunicatie op een nieuw platform met zijn eigen nuances," vertelt Howard. "Stel dat je een face-to-face gesprek voerde met je doelklanten, wat zou je zeggen? Hoe zou je hen enthousiast maken over je bedrijf? "

Daarom: stop met piekeren, en behoud je eigenheid. 

5. Reageer

"Dit klinkt logisch, maar pas als je echt actief gesprekken voert met je doelpubliek zal je jouw bereik verruimen," zegt Howard. Bovendien versla je zo ook de concurrentie, aangezien Sprout's onderzoek aantoont dat 8/9 social media berichten naar bedrijven de eerste 72 uur onbeantwoord blijven. "Een merk dat ook echt de tijd neemt om een dialoog aan te gaan met het publiek, springt uit boven andere bedrijven. En wint ook nog eens aandacht en respect," klinkt het. 

6. Blijf experimenteren

Als je promoted content slechte resultaten behaalt, pak de dingen dan anders aan. Of zo luidt de boodschap van Howard. "Sociale netwerken zijn dynamisch, dus je hoeft je heus niet vast te houden aan één enkele strategie als die niet werkt," bevestigt hij. "Test nieuwe promoties, nieuwe timings en indien nodig nieuwe story points. Op microniveau zal je bijna onmiddellijk feedback krijgen. Op macroniveau daarentegen zie je welke posts bleven hangen bij je doelpubliek. Idealiter gebruik je die informatie om grotere (marketing)strategieën bij te sturen."

7. Betrek de volledige organisatie op social 

"Als je content is gestoeld op de hersenspinsels van enkel en alleen je marketingafdeling, zal die niet blijven scoren bij je community," meent Howard. "In je content moet je verschillende departementen en profielen betrekken, dus ook HR, customer services en zelfs R&D. Op die manier kom je geloofwaardig over en verzeker je de buitenwereld dat jouw content de volledige lading dekt. En dat het hele bedrijf betrokken is bij de boodschap die je naar buiten brengt. "

8. Gebruik je inzichten om meer uit je promoted content te halen

Welke posts behaalden een mooi organisch bereik? Zijn er afbeeldingen die extra goed scoorden? "Waar organisch en promoted elkaar ontmoeten, kan er iets moois ontstaan," vindt Howard. "Als je ziet dat een bepaald type content organisch goed werkte, moet je die zeker gebruiken in je betalende content. Dan heb ik het over zowel doelgroepselectie, ad copy als afbeeldingen en interactie. Je geadverteerde content zal nóg beter scoren."

Heb jij nog nuttige social media tips? Deel ze met ons! 

 

Bron: inc.com