foto: Thierry Geerts, CEO Google België

Google komt tegenwoordig vaker in het nieuws met al haar initiatieven en innovaties waarmee ze op de proppen komt. Maar als we de Belgische CEO Thierry Geerts en Industry Leader Roel Naessens mogen geloven, worden bijna alle vernieuwingen gedaan in het kader van één belangrijke nood: relevantie. Bloovi ging op bezoek bij Google in Brussel, en ontdekte hoe de techgigant vandaag en morgen nog relevanter wil zijn voor jou.

Wat minder advertenties en wat meer mobile first

Eerder dit jaar raakte bekend dat Google een belangrijke update doorvoerde  aan de advertentieweergave in de zoekresultaten voor desktop en tabletgebruikers. De rechterkolom werd advertentievrij. En boven de lijst met zoekresultaten wordt de limiet van 3 advertenties opgetrokken naar 4. Een bewuste keuze, volgens Industry Leader Roel Naessens.

“We willen de zoekervaring vooral relevanter en consistenter maken voor de gebruiker”

roel naessens

foto: Roel Naessens, Industry Leader Google België

We willen de zoekervaring vooral relevanter en consistenter maken voor de gebruiker. En dat over alle schermen heen én meer in lijn met het stijgende mobiele gebruik,” steekt hij van wal. “Vandaag komt het gros van onze zoekopdrachten van mobiele toestellen. Als we die analyseren op Europese schaal, gaat het om 40 tot 60% van de zoekopdrachten. Na verloop van tijd zal van desktop ook geen sprake meer zijn.

Op de desktop en tablet werden er voorheen 11 ads getoond, en die namen een groot deel van het scherm in beslag. Door het totaal aantal ads te verminderen, kunnen we de gebruiker meer relevante content aanbieden.”

De beslissing om meer te beantwoorden aan de snakkende drang van de gebruiker naar relevante content, past uiteraard helemaal binnen de mobile first visie die Google er op nahoudt. “Qua smartphonegedrag heeft België al een stevige inhaalbeweging gemaakt,” zegt Naessens.

“Toch hebben we wel nog een weg te gaan, hoor. De reden waarom de adoptie van smartphones bij ons veel trager verliep dan pakweg bij de noorderburen, is het ontbreken van koppelverkoop. Daar koop je bij T-mobile een abonnement, en krijg je er een gratis iPhone bij. Maar pas op, geen geklaag hier. Het gaat heel snel. Bij de 18-jarigen alleen al is er een smartphone-penetratie tussen 80 en 90%.

E-commerce stimuleren met Shopping campagnes

E-commerce groeide in België trager dan in andere landen, maar de evolutie is positief. En daar steekt Google graag haar schouders onder. Naessens: “We zijn wel degelijk van plan om de Shopping campagnes (Product Listing Ads) aan de rechterkant te houden. Sterker nog, we willen meer Google shopping resultaten tonen bij zoekwoorden rond specifieke producten die je online kan kopen. Dus is het nog interessanter voor webshops om daar op in te zetten.

Foto: Thierry Geerts 

“Als je geen mobiele website hebt, bestaat je bedrijf niet”

Het is wel nog steeds een ecosysteemkwestie,” vult CEO Thierry Geerts aan. “Heel veel webshops beantwoorden nog niet aan de vereisten van een mobiele gebruikerservaring met alle gevolgen van dien. In sommige gevallen is er zelfs geen sprake van een mobiele website. Ja, dan kan je net zo goed helemaal géén website hebben. Erger nog, als je geen mobiele website hebt, bestaat jouw bedrijf zelfs niet.”

Pull-marketing als strategie én als meetbare visie

Relevantie is onlosmakelijk verbonden aan pull-marketing. “Push-marketing is niet gunstig, en al zeker niet op lange termijn,” beaamt Naessens. “Redeneren vanuit een pull-marketing benadering is gewoon ook de meest meetbare visie. Kijk eens terug naar afgelopen tientallen jaren, waarbij media altijd gepland werd aan de hand van gedeclareerde data. Er werden samples genomen, en daar werd op geëxtrapoleerd. Tja, het neveneffect is dan wel dat je te breed gaat en heel wat budget verspilt. Dat doet me wel wat denken aan de uitspraak ‘50% van het marketingbudget ligt in de vuilbak, alleen weet ik niet precies wélke 50%’.

Anno 2016 kunnen we voldoende gebruikersgegevens verzamelen: wie welk type zoekopdrachten doet en op welke kanalen, enzovoort. Er zijn een heleboel binnenkomende signalen waarbij de consument interageert met webcontent: van applicaties, search tot web. Door daarmee op het juiste publiek te mikken - de audience signalen, zoals wij het noemen - kunnen we evolueren naar échte krachtige one-to-one marketing op schaal.”

“We willen meer inspelen op de belangrijkste elementen van een aangename advertentie: kwaliteit, relevantie en timing”

Google is alvast zinnens om nog meer te innoveren en dus de pull-strategie kracht bij te zetten. Eind vorig jaar bijvoorbeeld, kondigde het bedrijf nog een nieuwe functie aan voor de advertenties op Google AdWords: Customer Match. “Daarmee willen we inspelen op de belangrijkste elementen van een aangename advertentie: kwaliteit, relevantie en timing. In de toekomst willen we blijven innoveren om verder in te zetten op de pull-benadering,” aldus Naessens.

Search als personal assistant

Hoewel mobiel zoekgedrag eindelijk in de lift zit, wordt het hoe langer hoe meer een gedoe om voortdurend te moeten navigeren met je smartphone. “In de nabije toekomst gaan we daarom echt veel meer inzetten op spraakgestuurde technologie,” verklapt Naessens. “Informatie opzoeken via Google wordt nóg gemakkelijker met voice search technologie.”

google smartphone

Bron foto: digitaltrends.com

“Search zal evolueren naar een persoonlijke assistent van iedere gebruiker”

“Op dit moment hebben we Google Now die de gebruiker al relevantie informatie voorschotelt,” gaat Geerts verder. “Maar wat nog beter zou zijn, is de gebruiker antwoord bieden op vragen nog voor hij ze zelf heeft gesteld. “Search zal moeten evolueren naar een persoonlijke assistent van iedere gebruiker. Wat mij betreft, is een ‘personal assistant’ geen luxeconcept voor een of andere rijke CEO, maar moet dat toegankelijk zijn voor iedereen. Daar moeten we naartoe streven.

Geloof jij in het nut van search als personal assistant? Zie jij desktop ook verdwijnen? Deel gerust je mening hieronder!