foto: shutterstock.com
Ook in ons digitaal tijdperk valt het effect van radio niet te onderschatten. Dat bewijzen onder meer bedrijven als Bol.com en Touring, die met radio advertising hun online traffic willen verhogen. Hoe effectief is die combinatie nu écht? Waarmee moet je als adverteerder rekening houden? Wij gingen langs bij mediaregie Var, en namen 3 opmerkelijke conclusies mee naar huis:
We spraken er met Anny Wuyts, general manager van Var, die duidt op de resultaten van het mediamomenten-onderzoek (MEMO), gevoerd door VRT. Daarin staan de cijfers over het simultaan gebruik van radio en online*:
1. Combinatie online & radio populairder dan online & tv
Een blik op het totale radiovolume leert ons dat meer dan een vierde van alle respondenten die naar radio luisteren, radio en online simultaan combineren. “Niet helemaal onlogisch, als je weet dat beide media de hele dag door ‘actief’ zijn, zegt Anny Wuyts.
26 procent van de respondenten consumeert radio en online tegelijk doorheen de week, van op verschillende locaties.
“Een van de luisterplaatsen waar radio vaak opstaat, is de auto, maar daar kan je moeilijk surfen en luisteren tegelijk,” stelt Anny Wuyts. “Dus werden de cijfers herberekend zonder de parameter ‘auto’ mee te nemen”. Interessant is dat het percentage van simultaan gebruik dan stijgt tot 35%. Op de luisterplek thuis gaat zo’n 37% van het totale radiovolume naar radioluisteren en surfen/sociale media consulteren tegelijk, wat op de werkvloer zelfs oploopt tot 45%.
Voor Anny Wuyts is dat hét bewijs dat radio en online de perfecte match zijn. “Dat opent deuren voor adverteerders,” voegt ze eraan toe. “Vandaag de dag eindigen steeds meer radiospots met een URL die leidt naar de website van het merk in kwestie. Simpelweg omdat de combinatie van radio en online mensen nog sneller doet overgaan tot actie. Mensen gaan tijdens het luisteren zelfs al online om tal van websites of social media kanalen te bezoeken.”
Opvallend: uit de MEMO-studie van de openbare omroep blijkt ook dat, van alle niet-digitale media, radio het meest geconsumeerde medium is in combinatie met online. Zo zou het simultane gebruik van tv en online met haar 22% van het totale tv-volume zelfs lager liggen dan verwacht. Minder mensen kijken dus naar tv met de smartphone of laptop bij de hand.
2. Hoe jonger de doelgroep, hoe hoger combinatie radio en online
Geen grote verrassing: het simultane gebruik van radio en online - met name social media - zit vooral in de lift bij jongeren. Zo is 33% van het radiovolume bij 12-24-jarigen gecombineerd met online.
Hoewel het percentage simultaan gebruik zakt met de leeftijd, vragen de hoge cijfers van de jongeren wel enige nuance. De doelgroep beluistert immers minder radio dan gemiddeld aangezien de meerderheid op de schoolbanken zit.
Toch is Anny Wuyts van Var tevreden met de cijfers: “We hebben absoluut gemerkt dat radio in de digitalisering een stabiel parcours aflegt, ook bij jongeren. Dagelijks bereikt radio zo’n 68,5% van de 12 tot 24-jarigen.”
3. Interessante toekomstperspectieven voor simultane consumptie
Anny Wuyts gelooft dat de combinatie radio-online in de toekomst enkel zal versterken. Zo zou VRT al bezig zijn met een nieuwe technologie die traditionele broadcastradio koppelt aan aanvullende internetdiensten.
“De consument zal steeds meer behoefte hebben aan een on-demand experience, die hun luisterervaring aanzienlijk verbetert," zegt ze. “En dat zal ook de simultane consumptie versterken, waarop steeds meer bedrijven zullen inspelen.”
Hoe zie jij radio en online evolueren? Deel gerust je mening hieronder!
*De studie bracht van 25 maart tot 13 mei 2015 het mediagebruik van 3.097 Vlamingen (12-75 jaar) in kaart. De respondenten rapporteerden welke media ze de dag voordien hadden gebruikt. Per mediamoment moesten ze aangeven waar het plaatsvond, via welke drager, op welk moment van de dag, wat de inhoud was en hoe ze het moment hadden beleefd.