Bron foto: Shutterstock

Als we aan ‘Search’ denken, dan denken we spontaan aan Google. Met meer dan 2 triljoen searches per jaar zijn we allemaal Google-gek. De Amerikaanse zoekgigant zorgt er dan ook voor dat honderdduizenden bedrijven online willen staan om niet vergeten te worden. Als we even terug in de tijd gaan, dan is daar een goede reden voor. In 2004 was ‘Search’ een doorgeefluik. Getuige deze quote van Google-bezieler Larry Page : "We want to get you out of Google and to the right place as fast as possible". Search is veranderd en volwassen geworden.

Search is vermoeiend

Als SEO-er is het mijn plicht om de laatste algoritme veranderingen van de drie grote pijlers van SEO, techniek, content en autoriteit, te volgen. In 2016 zagen we de tweede aanval van Google op niet-mobielvriendelijke websites met Mobilegeddon. Het aantal mobiele zoekopdrachten overschreed het magische punt van het aantal desktop-zoekopdrachten al in de zomer van 2015, dus die Mobilegeddon lag voor de hand.

 

De introductie van AMP (Accelerated Mobile Pages) was er in 2016: een open source protocol dat webmasters de kans geeft om hun content direct op mobiele devices te laden, waardoor het to 4x inlaadt. Ook UEO (User Experience Optimization) wordt belangrijker. Als je goed doet voor je gebruiker, doe je ook goed voor Google.

AMP

Bovenstaande zaken zijn allemaal leuk en aardig, maar als we er even bij stil staan is Search eigenlijk erg vermoeiend. Na het intikken van je zoekopdracht krijg je honderden antwoorden. Welk antwoord is nu het juiste op jouw vraag? Als mijn vrouw vraagt "Waar is de dichtstbijzijnde winkel die schuurpapier verkoopt?", dan antwoord ik de Brico om de hoek. In Google krijg ik op diezelfde vraag vele resultaten die niet in 10 seconden een antwoord geven. Gelukkig zijn de jongens uit Mountain View zich hiervan bewust en introduceerden ze in 2016 het RankBrain-algoritme.

Google als antwoordmachine

Google heeft met het RankBrain-algoritme (verder bouwend op het Hummingbird-algoritme ‘Kolibrie’) een volgende stap gezet in de evolutie van Search. Het RankBrain-algoritme zorgt ervoor dat moeilijke zoekopdrachten beter begrepen worden. Hoe leren we dan de betekenis van zoekopdrachten? Machine Learning zorgt ervoor dat een systeem zoekopdrachten kan analyseren. Van ‘Waar is het dichtste Italiaanse restaurant?’ tot ‘Hoe heet die film met Tom Hanks op het vliegveld?’, je krijgt een antwoord. Uiteraard gaan we deze vragen in de toekomst niet stellen door ze netjes in te tikken op onze smartphone; maar net zoals 1 op 5 gebruikers vandaag zullen we ze inspreken op onze smartphone. 

Je kan hier als bedrijf op inspelen door positie ‘0’ in te nemen in de zoekresultaten door middel van featured snippets en het optimaliseren van je content met structured data. Op "How much is a Tesla?" geeft Google.com je als antwoord een prijzentabel met alle Tesla-modellen en hun respectievelijke prijzen. Deze antwoorden staan boven de Google Adwords-advertenties. Rond de zoekopdracht "Hoeveel kost een Volvo?" is er momenteel nog niet zoveel beweging op Google België.

featured snippets

Conclusie: verminder je SEO-budget niet in 2017, maar pak die positie 0!

Digitale assistenten in alle vormen

Sinds een tijd komen we op geen enkele meeting meer te laat dankzij digitale assistenten zoals Apple Siri, Microsoft Cortana of Google Now. Informatie over verkeersopstoppingen, het weer in je stad, content van websites die je volgt wordt netjes aan je voorgesteld op je smartphone.

Google Now

2016 was ook het jaar van de chatbots. Een livechat op je website plaatsen is ondertussen verouderd. De chatbot - zoals die van Facebook - lijkt onze persoonlijke digitale assistent te worden, maar Google voegde aan deze chatfunctionaliteiten ook zijn AI Search-componenten toe. Een chatbot++ dus.

Google introduceerde in september 2016 ook de chatbot Allo op de markt . Deze Google Assistant geeft je, zoals een vriend in een chat, een antwoord op persoonlijke vragen. In het Nederlands blijven vele vragen nog onbeantwoord met ‘Sorry, ik ben Nederlands aan het leren, maar intussen zal ik Google gebruiken om het voor je op te zoeken’.

Google Allo

Als ik Allo activeer en vraag "Wat is een postinterventiedossier?" geeft het één antwoord, geen duizenden blauwe hyperlinks. Waar haalt Google Allo dit antwoord?

Featured snippet

Simpel: uit positie 0 in de huidige zoekresultaten van Google.

Search over 5 jaar?

Als we vijf jaar vooruit kijken, dan zal Search 24/7 in ons dagelijkse leven verweven zijn. Sinds 4 november is Google Home beschikbaar. Google Home is een apparaat voor thuis, waarmee je allerlei taken kunt regelen en vooral Search op een efficiënte manier kan inzetten. Er zit een microfoon en een speaker in, dus je kan gesproken Search-opdrachten geven en vragen stellen. Google Home zorgt ervoor dat je de Google-assistent thuis kunt gebruiken.

Google meent het met dit device (dat het schaamteloos kopieerde van Amazon Echo, maar dat gaf Google ook ruiterlijk toe) want het veranderde de dienst Chromecast al naar ‘Home’, waarbij je feilloos diensten zoals Google Play, Youtube, … met elkaar kan verbinden.

De belangrijkste functie die wij nog missen in Google Home: het voorlezen en opstellen van berichten zoals e-mails, chatberichten of sms’jes.

Search zit momenteel in een transitie van ‘intikken via je (smartphone) toetsenbord’ naar ‘gesproken zoekopdrachten’. Google heeft voor Search zelf de touwtjes in handen. Het zal zijn Artificiële Intelligentie hier dus volledig op loslaten om jou als gebruiker nog meer verslaafd te maken aan zijn zoekmachine. Een verwittigd man is er twee waard... 

Meer lezen over SEO? Ontdek de laatste trends op mijn SEO blog