‘Branding’ was iets dat geruime tijd louter voorbestemd was voor organisaties, jong en oud. Toch heeft vandaag bijna ieder individu dat ietwat heeft bereikt, zijn of haar persoonlijk merk. Weinigen daarvan brengen dat personal brand ook effectief naar buiten, terwijl ze ervan zouden verschieten als ze wisten hoeveel hen dat kan opleveren. De hamvraag luidt echter niet ‘héb je een personal brand’, maar of je het benut als groeimiddel en om je positie in te nemen of te verstevigen op onze woelige markt. Ik geef je enkele slimme manieren om een geweldig personal brand te creëren.
Beschouw jezelf als een merk
Waarmee wil je dat mensen jou associëren als je naam tevoorschijn komt? Blink je uit in één vakgebied? Of zijn er meerdere kwaliteiten waarvoor je bekend wil staan? Eenmaal je goed beseft hoe je wil worden gepercipieerd door de buitenwereld, kan je strategisch handelen in functie van je merk.
Natuurlijk mag je je nog steeds profileren als mens van vlees en bloed, nog meer zelfs. Want in het hedendaags tijdperk (ik weiger om ‘digitaal’ te gebruiken) is authenticiteit des te meer het pad dat we moeten kiezen, tenminste als we een solide imago willen opbouwen.
Een typisch voorbeeld van een succesvol ondernemer met een eigen personal brand, is Mark Zuckerberg. Heel de wereld weet inmiddels dat de man dagelijks hetzelfde T-shirt draagt omdat ‘kledij geen beslissing mag zijn waar je urenlang op blijft kauwen’. Ook in België bestaan er genoeg voorbeelden van personal brands, gaande van Peter Hinssen tot Cain Ransbottyn.
Onderzoek je huidige online status
Hoe kan je een degelijke reputatie opbouwen als je niet eens weet wat je er vandaag van bakt? Tracht een helder beeld te verwerven van je online merk, en Google GOOGL +0,49% je naam en stel meldingen in via Google Alerts.
Als je een veel voorkomende naam zoals Tom Peeters’ hebt, kan het interessant zijn je tweede naam te gebruiken om je te differentiëren. Onthoud dat een sterk merk bouwen ook betekent dat je reageert op wat er over jou wordt gespuid op het web.
Zorg voor een eigen website
Logisch, toch? Akkoord, maar wel een stap die de personal branders soms overslaan. Natuurlijk hoef je daar geen weerzinwekkende bedragen tegenaan te gooien. Nee, een eenvoudige Wordpress-website met je bio, cv en link naar je sociale kanalen volstaan. En voel je vooral niet geremd om je website te verrijken met nuttige blogs die - uiteraard - gelinkt zijn aan je merk.
Focus je op waardecreatie
Het klinkt bekend in de oren van ieder van ons:een of andere knul uit je netwerk deelt iets ridicuul, ordinair of triviaal en jij kunt je enkel afvragen waarom hij of zij dat in godsnaam relevant acht.
Terecht: een medium of platform mag geen substituut zijn voor een simpele mededeling. De kunst bestaan erin manieren te vinden om waarde te bieden aan je publiek. Manieren die passen bij je identiteit. Dus zorg voor content die een meerwaarde betekent. Maar durf niet zomaar een ander te kopiëren. Wees dat stukje unicum waar iedereen op zit te wachten.
Eerst denken, dan delen
Elke tweet die je verstuurt, elke statusupdate die je deelt, elke foto die je op je profielen smijt: ze dragen allemaal bij tot je personal brand. Eenvoudig gezegd: je persoonlijk merk is de som van je dagelijkse acties. Natuurlijk zal je fouten maken en iets publiceren waar je sneller spijt van krijgt dan je ooit op ‘Publiceren’ had kunnen klikken. Misschien krijg je zelfs te maken met een scheldtirade die later tegen jou kan worden gebruikt. Ook daarmee zal je moeten leren leven. Geef me de naam van één ondernemer die zijn personal brand heeft gevormd zonder ooit fouten te maken. Ik daag je uit.
Link je naam aan bekende merken
En dit is misschien nog een van de belangrijkste aspecten: je personal brand kan drastisch worden versterkt of afgezwakt door al dan niet de link te leggen met de juiste merken. Zoek en benut ijzersterke merken die jouw eigen merk naar een hoger niveau kunnen tillen. Start with the 3 c’s: company, college, colleagues. Introduceer jezelf als gastblogger van dienst en zorg ervoor dat je naam prijkt op een straffe bedrijfswebsite, waardoor anderen jou associëren met een sterk merk.
Of zoals Kenny Vermeulen, gastdocent aan de postgraduaat Digital Storytelling, me ooit vertelde: merken hebben nood aan een betrouwbaar verhaal. Mensen geloven mensen. Jij bent die link tussen verhaal en vertrouwen. Zorg dat je die win-win vindt.
Vind jezelf opnieuw uit
Ik smeek je: vertél! Een sterk personal brand is het resultaat van een sterk verhaal. Daarom: wat heb je te zeggen aan de rest van de wereld? Doe gerust inspiratie op bij Martha Stewart of Richard Branson. Zij wisten met een glashelder merk een straf verhaal neer te poten voor de buitenwereld. Weet wel dat storytelling nóg belangrijker is als je meerdere passies of interessegebieden hebt. Dan wordt het zoeken naar een overkoepelend thema, een soort paraplu die jou en je interesses samenvatten. Succes!
Gebaseerd op een artikel van Forbes