2016 is amper twee maanden bezig, en de meeste bedrijven gooien hun digitale strategie al om. Elk jaar opnieuw denken de meeste marketing managers dat het een jaar vol ingrijpende veranderingen gaat worden. En waarom ook niet? Laten we alvast beginnen met de omschakeling van een content naar context mindset. Op onze Experience Day op 25 februari wordt context marketing hét centrale topic. Dit is wat je over context marketing moet weten:
Ja, je weet dat je met een gedegen contentstrategie vooruitgang zult boeken. Maar wat is verbluffende content zonder de juiste context? Zelfs de aantrekkelijkste aanbiedingen en content werken als spam wanneer ze niet precies op maat voor de klant zijn, gepersonaliseerd volgens zijn behoeften en gedrag, boeiend en aangeboden op het gewenste moment.
De overgang naar een context mindset: 5 trends
Het mag dus geen verrassing zijn dat marketeers content marketing en marketing binnen context in 2016 de hoogste prioriteit geven. Wat zijn de toonaangevende digitale trends? Een overzicht:
1) Content en context marketing: laten we duidelijk zijn, content marketing heeft niets te maken met pogingen om de klant iets door de strot te drukken. Als je jouw klanten niet langer als KPI's behandelt en beantwoordt aan hun behoeften met passende oplossingen op het gewenste moment, zullen je kansen op conversie verbeteren.
2) Personalisering: hoe vaak benutten we de term 'one-size-fits-all'? Eigenlijk veel te vaak. Voornamelijk doordat marketeers nog steeds campagnes produceren waarbij de klant niet als een individu wordt benaderd. Door gegevens te verzamelen op elk contactpunt en met een gedegen contentstrategie, kunnen marketeers elke ervaring binnen context personaliseren. Op precies het juiste moment in het aankooptraject.
3) Predictive analytics: inspelen op de wensen van de klant, op het betreffende moment en via het juiste communicatiekanaal is precies waarom het gaat bij de prognoses van deze analysediensten. Bezoeken aan websites, conversiewegen, aankoophistorie, interacties op sociale media... Allemaal contactpunten waarmee marketeers kunnen inspelen op elke afzonderlijke wens die een klant kan hebben.
4) Geautomatiseerde marketing: moet een digitale marketeer zich eigenlijk nog afvragen of we geautomatiseerde marketing in onze strategieën moeten integreren? Misschien is het veel meer de vraag waarom we dit nog niet hebben gedaan. Met geautomatiseerde marketing kunnen merken de dialoog en de interactie met hun klanten versnellen. Ze kunnen traceren en analyseren wat er gebeurt. En tegelijk hun boodschappen en aanbiedingen gepersonaliseerd op de individuele behoeften afstemmen.
5) Integratie van sociale media: geef een snel antwoord op de volgende vraag – wat zeggen je klanten over jouw merk? Hebben ze klachten? Of hebben ze een positieve recensie geschreven? Sociale media zijn het experimenteerstadium allang voorbij. Elk merk is verplicht om een nieuwe dialoog met hun doelgroepen te openen en de kans te benutten om te horen wat ze zeggen.
Verloopt de digitale verandering snel genoeg?
In elke meeting over de digitale strategie en de doelstellingen voor het komende jaar moet je op eenzelfde golflengte zitten. Die waarbij je de klant centraal stelt in al je activiteiten. Zo denken we er bijn allemaal over.
Maar zijn we hier echt net zo op gefocust als we beweren? Of verliezen we het overzicht bij al onze processen, niet-geïntegreerde systemen en een bedrijfscultuur waardoor we niet zo klantgericht kunnen zijn als we zeggen?
In feite moeten we blij zijn dat de klant digitaal is geworden – en deze ontwikkeling op de voet volgen. We liggen achter op onze consumenten als het gaat om de aanpassing aan de nieuwe digitale mentaliteit en cultuur. De winnaars van morgen zijn de digitale vernieuwers van nu.
Meer weten over bovenstaande trends & transformaties? Kom op 25 februari 2016 naar de Sitecore Experience Days. Tijdens dit marketing seminar van een halve dag lang komen digitale trends, veranderingen en tips besproken. En belangrijker: hoe je de stapstenen zet naar een pragmatische benadering hiervoor!