Bron foto: Shutterstock
2016 ligt alweer bijna achter ons. Het zogenaamde ‘jaar van virtual reality' zit er op. Een uitgelezen moment om dus even stil te staan bij wat we we mogen verwachten van het komende jaar. Bij ons zijn de verwachtingen hoog gespannen: Wij bij Nanopixel hebben de ambitie om in 2017 de Benelux nummer één voor kwalitatieve, interactieve VR te worden. Maar ook het hele VR-landschap zal er weer stevig anders gaan uitzien. Of deze voorspellingen ook echt zullen gebeuren? Wij geloven dat dit dé 5 VR trends zijn voor komend jaar.
1. Stop talking headsets, start talking experiences
Heeft afgelopen jaar zijn torenhoge verwachtingen voor de VR-markt kunnen waarmaken? Slechts gedeeltelijk. Het is vooral het jaar van VR hardware geworden (en daar zijn de zaken ook razendsnel gegaan), terwijl de software nog wat achterwege bleef. Dit jaar hebben we nog geen VR killer app of experience gezien die voor VR doet wat Pokemon Go heeft gedaan voor AR, maar we we geloven dat die er binnenkort wel aankomt. Het is dan ook tijd geworden om in 2017 de aandacht volop te gaan richten op de verrijkende content ervaringen.
2. Start van de platformstrijd
Intussen zijn zowat alle grote jongens van de tech industrie op de kar van VR gesprongen: Google, Sony, HTC, Facebook, en nog veel meer. In het kielzog van de Microsoft 10 Creators Update in de lente van 2017, zullen ook de volgende vijf grote hardware brands hun eigen VR headset op de markt gooien: Lenovo, Asus, Acer, Dell en HP. De grote afwezige op het feestje is vooralsnog Apple. Gewoon weer fashionably late, misschien?
Intussen is het tijd voor de volgende grote strijd: die voor het platform. Computers draaien vandaag vooral op Windows en MacOS, smartphones hebben dan weer iOS of Android. Maar wie voor VR met de pluimen gaat lopen, is vandaag nog een vraagteken, en zeker voor de non-gaming experiences. Daar zijn de Unity en Unreal Engine op dit moment de twee grote 3D engines waar developers meteen voor kiezen, maar het is niet onwaarschijnlijk dat grote spelers zoals Google, Facebook, of Apple hun eigen 3D Engine ontwikkelen.
3. Wired versus Mobile VR
Wie al eens een HTC Vive of Oculus Rift ophad, gooit zijn Google Cardboard waarschijnlijk snel in de hoek van de kamer in. De levensechte VR-ervaring heb je enkel met een kabel naar een krachtige computer. Kleine kanttekening: de HTC Vive heeft intussen al een wireless alternatief voor die kabel.
Toch bewijst de prijs vandaag een te grote drempel, en dus vormt Mobile VR een interessant alternatief, en zeker voor non-gamers. Verwacht je in 2017 dus aan een reeks krachtige smartphones met een aantrekkelijke prijs, maar toch een groeiende interactiviteit voor VR. Mobile VR zal met andere woorden de grootste groei in de huiskamer teweeg brengen.
4. Van gimmick naar medium
Weet je nog, die tijd toen bedrijven opeens gingen beseffen dat social media misschien hun nut kunnen bewijzen voor hun bedrijf? Het lijkt alweer zo lang geleden. Nanopixel gelooft dat nog meer bedrijven in 2017 deze VR-klik zullen maken en in staat zullen zijn voorbij de gimmick te kijken. Ja, VR kan entertainend zijn, maar durf ook verder te kijken en na te denken.
Gebruikers consumeren niet meer passief een brand message, nee, ze nemen volledig deel in een brand experience. Hoe een klant een merk ervaart wordt synoniem met hoe ze een merk percipiëren, en laat perceptie nu net het ultieme zijn wat onze huidige markt drijft. De vastgoed- en autosector hebben dat al goed begrepen. Nu de rest nog.
5. VR blijft groter dan AR
Betaalbare augmented reality voor de consument? In 2018 wellicht. Drieduizend euro voor een Microsoft Hololens developer kit is buiten het budget van consumenten en veel bedrijven gerekend. Maar achter de schermen is er veel gaande. In 2017 blijft VR zeker groter dan AR, pas vanaf het jaar erop kan AR aan de verwachte inhaalbeweging beginnen.
Ben jij al overtuigd van het potentieel van VR? Laat het ons weten in de comments!