In tegenstelling tot Virtual Reality, waar een volledige virtuele wereld wordt gecreëerd, is Augmented Reality een soort van uitbreiding van de werkelijkheid door middel van technologie. Inmiddels is ook AR aan een serieuze opmars bezig, een ontwikkeling die het komende jaar sterk zal doorzetten, zegt specialist Stefan Colins van het Brugse Bazookas.
Virtual & Augmented Reality in de business
Het fenomeen van virtual reality is al even een hype en met de intrede van de Oculus Rift hebben ook verschillende bedrijven ingezet op het gebruik van VR voor hun business. Zo lanceerde Volvo in 2014 als eerse de testrit zonder auto met behulp van een Oculus Rift. De autoproducent stak de koppen samen met Google om uit te zoeken hoe ze de beste ervaring van een testrit konden nabootsen, zonder effectief de auto in te zetten.
Bron: autoguide.com
"Als je een bijna-reële beleving kan creëren, dan geef je de consument een unieke ervaring die doorslaggevend kan zijn bij een aankoopbeslissing."
“Het is een kwestie van ‘out of the box’ denken," stelt Stefan Colins. "Als je een bijna-reële beleving kan creëren, dan geef je de consument een unieke ervaring die doorslaggevend kan zijn bij een aankoopbeslissing." Ook Augmented Reality heeft al zijn invloed gehad in de businesswereld. Zo werkte Vuzix al samen met Airbus om het proces van de opbouw van een Airbus al efficiënter te maken door middel van Smart Glasses. Bij het dragen van deze Smart Glasses wordt bij de installatie van de cabine relevante informatie weergegeven. Ze stellen de drager ook in staat om heel precies te werken als het op plaatsing aankomt.
Augmented Reality als conversie-element
Augmented Reality is nog lang niet over zijn hoogtepunt heen, dat blijkt onder andere uit het feit dat het niet langer enkel voor professionele toepassingen wordt ingezet. Colins is als sinds 2009 bezig met AR en werkte onder andere mee aan het advertising concept van de Microsoft SQL Server in 2009, waarbij Augmented Reality aan de basis lag. Daar werden live videobeelden gebruikt die konden aangevuld worden met virtuele objecten. Het project was het eerste op de Belgische markt dat Augmented Reality gebruikte.
Maar daar lijkt nu verandering in te komen. Volgens Colins ligt dat aan het feit dat organisaties inzien dat Augmented Reality als conversie-element een grote impact kan hebben op de consument.
“Voor Virtual Reality moet je eigenlijk zelf ook al materialen in huis hebben, zoals een Oculus Rift bijvoorbeeld," zegt hij. "Bij Augmented Reality kan je je product naar voor plaatsen op de toestellen die de consument sowieso al bij zich heeft.”
Steeds meer bedrijven springen aan boord
Vorig jaar lanceerde L’Oréal een app om haar e-commerce en sales te kunnen boosten. De app maakt daarvoor gebruik van Augmented Reality: ze bevat een virtuele spiegel waarbij de gebruikers verschillende producten en kleuren kunnen testen op hun gezicht. Met deze app simuleert L’Oréal de klassieke product testing die consumenten anders in de verkooppunten zelf ervaren, om hen zo te aan te zetten tot aankoop.
Dit jaar stapte ook Sephora op op het AR-bootje met zijn Sephora Virtual Artist, een gelijkaardige applicatie die gebruikers toelaat om verschillende soorten lipstick te proberen via de app zelf. Door het integreren van een gebruiksvriendelijke aankoopmogelijkheid, kan dit soort toepassingen de verkoop van een bedrijf significant doen toenemen.
Onlangs lanceerde ook Plopsa een app die gebruik maakt van Augmented Reality, een project in samenwerking met Bazookas. De app wordt ingezet voor de opening van een nieuwe attractie in Plopsaland De Panne, Heidi The Ride.