De Mol is terug van … nooit weggeweest. Inderdaad: het nieuwe seizoen van het populaire ‘De Mol’ barstte twee maanden geleden uit haar voegen. Vandaag is het De Mol zo haar eigen leventje gaan leiden. Maar wat is het geheim achter het marketingsucces van zo’n tv-programma?
Op maandag 1 februari 2016 maakte De Mol haar langverwachte terugkeer, met een ontploffing op Twitter en Facebook als gevolg. Iedereen keek ernaar uit: beter konden De Coster & co de terugkomst niet inbeelden. Wij wel, als je hun aanpak bekijkt.
De pre-marketing rond De Mol
VIER slaagt erin om van De Mol een totaalbelevenis te maken. Eentje die zich uitstrekt over tv en het online gebeuren. De hype werd al vroegtijdig aangewakkerd – met name eind juni 2015 – toen presentator Gilles De Coster op zoek ging naar kandidaten.
Twitter stond in vuur en vlam. De eerste aflevering was nog niet uitgezonden, of de kandidaten werden al bekend gemaakt. Of hoe VIER de marketing achter het programma nog eens een extra duwtje gaf, nét voor die befaamde eerste februari …
En dat was ook de pers niet ontgaan: dinsdagochtend berichtten de media hoe succesvol de terugkeer van De Mol was. De eerste aflevering hield niet minder dan bijna 1 miljoen kijkers aan de buis gekluisterd.
Maar waarom is dat nu juist het geval? De liefde voor oude series als De Mol is volgens marketingexpert Peter Desmyttere te vergelijken met de aandacht voor vintage series en producten. Denk maar eens aan de revival van retro fietsen, vintage mode en vinyl platen. Wat hebben die zaken met elkaar gemeen? Nostalgie. Dat bewijst het onderzoek van Tilburg University, waaruit blijkt dat nostalgie ons optimistisch stemt en zelfvertrouwen geeft. Een niet te onderschatten marketinginstrument, nee: big business.
Concept met buzz én mysterie
Een portie nostalgie is een ding, maar vooral het mysterieus concept scheert hoge toppen. Wie gedraagt er zich verdacht? Is Gilles echt wel zo competitief als het lijkt? Of is dat een dekmantel om naar believen te kunnen ‘Mollen’, zoals medekandidaat Cathy het omschrijft? Ja, met haar mysterie houdt het programma je voortdurend in de ban.
Die mysterie is niet zomaar een bijproduct van De Mol – het is de basis. En die wordt streng in de gaten gehouden, want een partij moest maar eens De Mol per abuis verraden, en het programma is om zeep.
Sterk communitygehalte
Al hoeven we daar niet echt voor te vrezen, toch? VIER kiest haar berichtjes zorgvuldig uit zodat ze zeker niet té veel verklapt. Toch lokt de zender – samen met de aparte Facebook-pagina van De Mol – menige kijker uit zijn tent.
Sterker zelfs, er hangt een heuse community van kijkers rond. Elke maandagavond kent hashtag #demol ongekende hoogtepunten, wat voor hilariteit, opwinding en vooral spanning zorgt. Iets opgemerkt? Gedraagt iemand zich verdacht? Dan delen we dat zo snel mogelijk met de rest. Samen op zoek naar De Mol, zo ziet onze maandag eruit.
Wie uitgesteld kijkt, is eraan voor de moeite: daarvoor leeft het programma te hard. Het sterke communitygehalte is onverwoestbaar, de droom van iedere marketeer. Het gaat zelfs zo ver dat andere zenders ook aan boord zijn van de marketing buzz. Straf.
Het marketingteam achter De Mol doet daar graag een schepje bovenop. Zo kan je op de site van De Mol niet alleen in de Molboekjes van afgevallen kandidaten kijken, ook kan je je eigen ‘Molboekje’ bijhouden en op speurtocht gaan naar De Mol. En het mobiel en online Mollenspel doet de spanning enkel hoger oplaaien.
Scoor je hoge punten? Dan mag je deel uitmaken van de marketing buzz, en de finale in Kinepolis op groot scherm gaan bekijken. Dé manier voor VIER om het torenhoge engagement van haar community te laten standhouden.
En onze mol? Die zit nog steeds in het spel. Meer interessante verhalen zoals dit? Kijk zeker eens op ieLon!