Bron foto: Shutterstock
SEO evolueert snel. In de beginjaren was het kopen van honderden backlinks of een bepaald zoekwoord een keer of dertig vermelden een manier om hoog te ranken in zoekmachines. Deze manipulatieve zaken zijn binnen SEO verdwenen. De 2016 SEO Trends hebben het ook over social media, maar hoe zit dat nu precies?
Social share en autoriteit
Naast het hebben van goede content en een website die technisch in orde is, telt je online autoriteit ook voor een groot deel mee. Social media helpt hier zeker bij aangezien zogenaamde backlinks van Twitter en Facebook op dezelfde manier behandeld worden als een andere website die crawlbaar is. Google bevestigde dat al een tijdje terug. Het is niet zo dat het aantal fans op je Facebook pagina of je hoeveelheid Twittervolgers bepaalt hoe je in zoekmachines komt. Maar hoe begin je daar nu aan?
Youtube
Ondertussen is iedereen het over eens : Video content zal de komende jaren heersen. In het Wijs trendrapport lees je zelfs dat binnen enkele jaren 80% van alle content video zal zijn.
2016 vormt ook een kantelmoment voor Google. Die zal niet langer de grootste zoekmachine zijn. Youtube zal in 2016 meer zoekopdrachten genereren dan Google.be.
Een belangrijke factor voor de volgende jaren is de time on site, CTR en Dwell Time. Video content zorgt ervoor dat mensen langer op je website blijven, sneller doorklikken binnen je website en niet zo gauw naar een andere website gaan. Ga daarom aan de slag met video content marketing en zorg dat video’s op je website aanwezig zijn. Dat doe je door de embedfunctie te gebruiken.
Bron foto: AdWeek
Google sloot een partnership deal met Twitter. Meer tweets komen nu in de index van Google terecht. Ook dat is voordelig voor je SEO-score.
Facebookpagina en publieke posts
Google gaat alle crawlbare zaken op Facebook in de zoekresultaten opnemen. Hoe het aantal likes van een bepaald stuk content daar invloed op heeft, is nog niet duidelijk. In de praktijk zien we dat vooral de Facebookpagina van een bedrijf hoog scoort in de zoekresultaten, van de publieke posts zien we op dit moment veel minder.
Larry Kim. Bron foto: WordStream
Gebruik social media om sterke content te boosten
Ik had het geluk om één van de leiders in digitale marketing in actie te zien op het Friends of Search-congres: Larry Kim. De man is CEO van het bedrijf Wordstream.
Hij vertelde er meer over 'unicorn content'. Dat is content die organisch veel gelezen wordt en een hoog engagement zoals likes en retweets heeft. Door het pushen van je content met ‘customer match’-technieken in Facebook en Twitter kan je je autoriteit opbouwen. Een techniek die doeltreffend werkt.
Tien social media-hacks voor slimme SEO -reputatie
Conclusie
Online autoriteit opbouwen start niet met het mailen van webmasters om een linkje te verkrijgen naar je website of om al je Facebook fans te vragen om een bepaalde post te sharen.
Online SEO-autoriteit start met het maken van goede content in de vorm van video, infographics, copywriting met opvallende beelden. Koppel dat aan het technisch op orde zetten van je website en je kan beginnen met het pushen van jouw content via al die kanalen.. Als je sterke content hebt, versterk die dan met social media influencer technieken.
Ga jij aan de slag gaan met deze slimme SEO-technieken?