Elke dag opnieuw worden ontelbare meningen, uitspraken, foto’s… gedeeld via sociale media. De ene al waardevoller dan de andere. Dit voorjaar lanceert het content marketing agentschap Smart Media de online tool Flowbox om net die waardevolle posts op te speuren en te verzamelen.
De meest waardevolle content in kaart brengen
Een trending hashtag op Twitter, een succesvolle blog of een prikbord op Pinterest over trouwdecoratie: we delen continu informatie op internet, zogenaamde user generated content. Let wel: informatie die we belangrijk en interessant genoeg vinden om te delen met onze internetvrienden. Maar die posts kunnen ook belangrijk en interessant zijn voor bedrijven.
Smart Media lanceert daarom Flowbox, een nieuw systeem om net die waardevolle user generated content op een eenvoudige manier te verzamelen, beheren, modereren en analyseren. Zo kunnen ondernemingen hun producten en diensten beter afstemmen op hun doelpubliek en via hun klanten hun boodschap verspreiden.
Het potentieel van social shares is ook enorm. Sinds enkele jaren is content marketing dan ook al wat de klok slaat. Daarbij wordt waardevolle en relevante content voor het doelpubliek gecreëerd, om het vertrouwen in een merk of product te vergroten.
Volgens Forbes zijn de budgetten die B2C marketers vorig jaar uittrokken voor content marketing, gestegen tot 32 procent van het volledige marketingbedrag in tegenstelling tot 25 procent in 2014.
Relevante user generated content voor interactiviteit
Niettemin blijft het de oefening om relevante content te blijven produceren. Laat staan hoe je de effectiviteit van zo’n campagne meet of de betrokkenheid van de lezer versterkt.
De consument is namelijk een beestje geworden dat kritisch en alert is voor mogelijke commerciële boodschappen. Het eenrichtingsverkeer verdwijnt stilaan van de radar en maakt plaats voor interactiviteit en engagement tussen consument en bedrijf.
Op deze interactiviteit wil de nieuwe technologie Flowbox van Smart Media gretig inspelen. De tool genereert via sociale media een flow van relevante user generated content. Ook wordt de consument via een gepersonaliseerde social hub direct betrokken bij het merk.
Dat kan gaan om onder andere een social media of hashtag campagne, outdoor advertising, event displays én directe shopable social ads. Via een Instagram-foto bijvoorbeeld, van een Instagram-vriend die leuke sneakers draagt, kom je meteen uit bij een webshop en kun je die trendy sneakers ook zelf kopen.
Mond-tot-mondreclame in een digitale community
De tool lijkt dus vergelijkbaar met mond-tot-mondreclame, nog steeds een van de meest efficiënte marketingstrategieën. Niet alleen bij familie, vrienden of kennissen, maar ook online zoeken we naar recensies, meningen en getuigenissen die uiteindelijk de aanzet kunnen geven tot een aankoop.
Maar: Flowbox wil de gebruiker niet meer laten zoeken, maar creëert in de plaats een digitale community van bestaande en potentiële klanten die informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Anderzijds kunnen ondernemingen hun boodschap via die communities uitsturen naar een groter en breder, maar wel specifiek publiek.
Het ziet er alvast veelbelovend uit! Meer info kan je vinden op smartmedia-agency.com