Facebook heeft - alweer - een nieuw platform uit dat de strijd met Snapchat moet aangaan. Flash heet het, en het is nagenoeg identiek aan Snapchat. Maar na het falen van onder andere Poke en Slingshot, de andere twee Snapchatklonen, pakt Zuckerberg het deze keer anders aan. Europa en de V.S. staan niet meer op het lijstje. Flash wil opkomende markten, zoals Brazilië en Indonesië veroveren.

De app vraagt namelijk veel minder data en opslagruimte dan Snapchat. Perfect voor landen waar wifi schaars is en mobiele data al helemaal niet je dat is. Bovendien zijn, in tegenstelling tot Europa en de V.S., de kaarten daar nog niet helemaal gespeeld. En Facebook heeft in het verleden al bewezen dat het weet hoe het zulke landen moet benaderen.

Flash

Eindelijk Snapchat onder druk zetten

Zuckerberg bijt al langer zijn tanden stuk op Snapchat. Met het recente Instagram Stories lijkt het nochtans goed op weg op Spiegel en co te beconcurreren. Zuckerberg gelooft hevig in een ‘video sharing’ medium. “Nu delen we nog alles via een tekstvak, maar binnenkort wordt de camera de belangrijkste manier waarop we dingen delen,” zei hij daar onlangs nog over.

Een interessante strategie is het wel. Waarom Facebook het plots zo besluit te spelen? Volgens Steven Van Belleghem willen ze Snapchat het vuur aan de schenen leggen. “Flash is duidelijk een copycat van Snapchat, maar veel lichter als app. Door dit in opkomende markten te lanceren, hopen ze de groei van Snapchat de vertragen en zo druk op hen uit te oefenen.”

Een slimme strategie? Tijd zal het uitwijzen. Wil je ondertussen nog meer tech- en marketingnieuws? Bekijk de samenvatting van Steven Van Belleghem hier: