Bron foto: Shutterstock
Vooral bij snelgroeiende bedrijven schiet de integratie van nieuwe werknemers in de bedrijfscultuur er nog weleens bij in. “Die ondernemingen zijn veel te druk met het bijbenen van de toenemende vraag naar hun producten en diensten,” zegt Paul Wolfe, Senior Vice-President Human Resources bij Indeed. Hij kan daar enigszins begrip voor opbrengen, maar adviseert managers het onderwerp van de integratie van nieuwe werknemers in de bedrijfscultuur toch zeker meer prioriteit te geven. “Het goed integreren van nieuwe teamleden is essentieel voor het creëren van betrokkenheid.”
Wolfe weet hoe het is om in een snelgroeiend bedrijf te werken, vertelt hij. “Vooral in het aantrekken van nieuwe medewerkers gaat veel tijd zitten, en daardoor is het voor managers moeilijk om de tijd te vinden om werknemers goed te laten integreren in de organisatie. Het is echter belangrijk om verder te denken dan de korte termijn. Het heeft weinig zin om de recruitmentafdeling tijd te laten besteden aan het werven van personeel, als de bestaande werknemers weglopen.”
Grote stap in iemands leven
En dat is wel degelijk een van de risico’s als leidinggevenden niet genoeg aandacht besteden aan de integratie van werknemers, zo waarschuwt Wolfe. “Van de mensen die aan een nieuwe baan beginnen, is 65 procent binnen 91 dagen alweer op zoek naar iets anders.” Bedrijven moeten volgens hem daarom meer werk maken van het vergroten van de werknemersbetrokkenheid. “Om te beginnen door nieuwe werknemers bekend te maken met de cultuur van het bedrijf. Als je iemand alleen een laptop, telefoon en inwerkprogramma overhandigt, weet hij nog niet waar jouw merk om draait.”
"Van de mensen die aan een nieuwe baan beginnen, is 65 procent binnen 91 dagen alweer op zoek naar iets anders"
Een andere manier om nieuwe werknemers succesvol te laten integreren, is door ze een gevoel van waardering te geven, stelt Wolfe. “En waarom zou je daarmee wachten tot de eerste werkdag? Aan de slag gaan bij een nieuw bedrijf is vaak een grote stap in iemands leven, zeker als hij of zij er een andere baan voor opzegt.” Wolfes werkgever stuurt nieuwe medewerkers bijvoorbeeld een welkomstpakket nog voor iemand daadwerkelijk begint. “Daarin laten we ze weten dat we blij zijn dat ze voor ons komen werken, en geven we ze alvast wat praktische informatie over hun eerste werkdag. Maar je kan jouw waardering natuurlijk ook gewoon uitspreken met een handgeschreven boodschap van zijn nieuwe leidinggevende.”
Staande ovatie
Gevoel van waardering komt volgens Wolfe verder ook voort uit erkenning. “Niemand vindt het leuk om een nummer te zijn, en al helemaal niet op het werk,” zegt hij. “Managers moeten daarom de tijd nemen om nieuwe werknemers goed te leren kennen, en stil te staan bij behaalde resultaten.” Dat kan door het toekennen van een award, maar de beste manier om iemand te belonen is door er een persoonlijke draai aan te geven, aldus Wolfe. “Denk aan een bon waarmee iemand zijn familie mee uit eten kan nemen als hij of zij een tijd vaak van huis was vanwege overwerk. Of kaartjes voor een wedstrijd van iemands favoriete voetbalteam. Zo laat je zien dat je echt interesse hebt in jouw werknemer als persoon.”
“Niemand vindt het leuk om een nummer te zijn, en al helemaal niet op het werk”
Overigens kan je jouw erkenning ook al laten blijken door het vieren van meer alledaagse resultaten, stelt Wolfe. “Op de werkvloer van groeiende bedrijven is het vaak druk, maar dat betekent niet dat er geen tijd is voor plezier en voor het waarderen van de kleinere dingen in het leven. Bij veel bedrijven is het op de sales-afdeling bijvoorbeeld gebruikelijk om elke gesloten deal te vieren. Dat kunt u als manager natuurlijk ook invoeren op andere afdelingen. Als bij ons de eerste regel code live gaat van een nieuwe developer, luiden we een gong en krijgt die persoon een staande ovatie. Dat levert altijd lachende gezichten op, niet in de laatste plaats van de nieuwe werknemer die zich gelijk gewaardeerd en mede daardoor gemotiveerd voelt.”
Wolfe heeft tot slot nog een ander advies aan leidinggevenden van snelgroeiende bedrijven die de werknemersbetrokkenheid willen vergroten: “Leid nieuwe managers goed op. Als het goed gaat met het bedrijf, levert dat promotiekansen op voor werknemers en dat is een goede zaak. Maar dat iemand bijvoorbeeld excelleert in een marketingfunctie, betekent niet per definitie dat hij of zij het ook goed zal doen als people manager. Bereid aankomend leidinggevenden dus goed voor op hun nieuwe functie. Zij vormen de sleutel tot een goede werknemerservaring van uw overige medewerkers.”