Bloovi-schrijver Mischa Verheijden is bewonderaar van Seth Godin. Hoe hij met weinig woorden de essentie vat. Je doet zien, begrijpen hoe je een spil kunt worden, iemand die onmisbaar is. Door niet te denken in oplossingen. Door de gebaande paden te verlaten. Door te durven falen. Seths post van afgelopen zondag toont kinderlijk eenvoudig en zo naar de kern, waarom heel veel bedrijven de disruptie in hun sector van geen kanten zien aankomen. Er zelfs totaal niet mee bezig zijn.
Seth Godin: “De normen in jouw sector en in onze cultuur zijn lang geleden vastgelegd. Zo lang geleden dat we vaak zijn vergeten waarom ze werden vastgelegd… We vergeten het en falen vervolgens om ze te veranderen.
In 1934 werden de regels van wielerkoersen gewijzigd om ligfietsen te bannen. En die regel is al ruim 80 jaar oud, omdat Charles Mochet de fout maakte om zijn snellere, veiligere fiets aan een renner te geven die niet gerespecteerd werd. Om de status van bestaande renners die hun strepen al verdiend hadden te beschermen, bande de wielerorganisatie de ligfiets voor altijd.
Al die renners zijn ondertussen gestorven, maar de regel leeft voort."
"Auto’s hebben twee koplampen, omdat koetsen twee lantaarns hadden. Natuurlijk kon je geen lantaarn in het midden zetten omdat het paard daar stond. Nu is het eenvoudig een lichtstreep te maken. Zo eentje die licht geeft van de ene kant tot de andere kant."
"En jobs werden door mannen gedaan, omdat het statistisch gezien makkelijker is om onder de mannelijke bevolking mensen te vinden die zware voorwerpen kunnen tillen. Maar nu het meeste tilwerk niet meer zwaar is, vereist het eerder inzicht en voorzichtigheid.
Wat zit er nog vast?"
Weet jij waarom?
Dit is zo’n essentieel punt dat Seth Godin hier maakt om de weg naar verandering te openen.
Weet jij waarom een toetsenbord pootjes heeft, terwijl dat ergonomisch heel belastend is? Waarom we AZERTY en QWERTY-klavieren hebben, terwijl er een veel betere positionering denkbaar is?
Het is omdat het bij de typemachine ook zo was. Het zijn vastgeroeste standaarden die we vergeten zijn en daarom niet meer in vraag stellen.
En dat is een groot probleem bij radicale innovatie onderschrijft Peter Hinssen in zijn nieuwe boek The Day After Tomorrow met een citaat van Brits econoom John Maynard Keynes: “Het grootste probleem is niet om mensen nieuwe ideeën te laten accepteren, maar om hen de oude te laten vergeten”
En voegt eraan toe: “Jij bent het verschil tussen de wereld zoals hij is en de betere plek die het zal worden.”
Dit artikel van Seth Godin is vertaald uit het Engels en verscheen oorspronkelijk op zijn blog met de titel Blame Charles Mochet.