Zuckerberg, een drukbezet zakenman? Als je z’n Facebookprofiel ziet, zou je soms denken dat de Facebook CEO nog genoeg vrije tijd over heeft. Hij post wekelijks meerdere updates op z’n profiel, die bovendien altijd goed in elkaar zitten. Soms antwoordt hij zelfs op reacties van anderen op z’n posts. Maar nu blijkt dat Zuckerberg al die dingen helemaal niet zelf post. Minstens twaalf mensen houden zijn Facebookprofiel helemaal up-to-date.

Dollen met Max

Een team van twaalf mensen zorgt ervoor dat Zuckerberg als een warme man en liefdevolle vader overkomt op Facebook. Leuke foto’s met z’n dochtertje Max, grappige video’s en enthousiaste statusupdates, op z'n Facebookprofiel vind je het allemaal terug. Alles nauwkeurig gecureerd door z’n team. Daarnaast reageren ze ook af en toe op comments en verwijderen ze haatdragende reacties en spam. Zuckerberg heeft zelfs enkele persoonlijke fotografen, waaronder Charles Ommanney, die veel lof oogstte met zijn fotoreeks over vluchtelingen in The Washington Post. Kiekjes maken van Zuckerberg terwijl hij dolt met zijn dochter, een hele carrièreswitch. 

Maar de posts werken. Zo was het filmpje met Jarvis, de AI-butler van Zuckerberg, een heuse hit. Het werd meer dan 25 miljoen keer bekeken: 

 

Imagoprobleem 

Zuckerberg steekt dus heel wat moeite in zijn imago. Dat was nodig, want na de film ‘The Social Network’, kreeg Zuckerberg het hard te verduren. Hij werd er geschilderd als een koud en sluw persoon, dat het geen probleem vindt om succes te boeken op de rug van anderen. Sindsdien is hij hard bezig om zijn imago bij te sturen. Dat lijkt aardig te lukken.

 

Plots lijkt Zuckerberg ook maar “een heel gewoon iemand”, die om de wereld geeft. En dat komt Facebook zeker ten goede, want de CEO is onlosmakelijk met zijn bedrijf verbonden. Lijkt Zuckerberg innovatief en charmerend, dan lijkt Facebook dat ook. Bovendien hebben meerdere grote tech leiders iemand die aan hun persoonlijke PR werkt, zoals Jeff Bezos. Al laat Zuckerberg veel meer van z’n persoonlijke leven zien, vaak met een kwinkslag. Z'n dochtertje is alvast té schattig om niet te delen. 

Of Zuckerberg z'n posts nu zelf doet of niet, het is een feit dat de CEO nu veel charmanter en authentieker overkomt dan vroeger. Een sterk staaltje van personal branding, als je het ons vraagt!