Kinderen met een eenzijdige verlamming krijgen vanaf nu hulp van een virtuele Mega Mindy. Met een VR-bril stappen de kinderen een computerspel binnen, waarbij ze bijvoorbeeld hun verlamde arm plots weer perfect zien bewegen. Dat traint hun hersenen om dat op termijn ook in het echt te doen. Naast een nauwkeurige tracking van de bewegingen, werd ook een platform ontwikkeld waarmee de therapeut de frequentie, de kwaliteit, en de vooruitgang in de oefeningen kan opvolgen.

Exergame

Kinderen met eenzijdige verlamming (hemiplegie) moeten tijdens hun revalidatie regelmatig oefenen. Het is echter niet eenvoudig om hen daarvoor te motiveren, want ze willen liever spelen. Computerspelletjes zijn vaak een favoriete bezigheid. Zo ontstond twee jaar geleden het idee bij tien bedrijven en onderzoeksgroepen om een zogenaamde ‘exergame’ te ontwikkelen voor kinderen met hemiplegie. De tien bedrijven bundelden daarvoor hun krachten in het imec.icon project wE-MOVE. Een exergame combineert ‘exercise’ of fysieke activiteit en ‘gaming’. Deze exergame is momenteel uniek in z’n soort. 

Spiegeltherapie in een nieuw jasje

Het idee is gebaseerd op de bekende ‘spiegeltherapie’ die ontwikkeld werd voor de behandeling van fantoompijnen. “Spiegeltherapie wordt vaak gebruikt voor volwassenen met eenzijdige verlamming ten gevolge van een beroerte en voor de behandeling van fantoompijnen. Daarbij wordt een spiegel geplaatst tussen de normale arm en de verlamde arm. Bij beweging van de ‘goede’ arm, zie je in de spiegel beide armen normaal bewegen. Zo worden de hersenen misleid en verbetert de beweging van de verlamde arm of verdwijnen fantoompijnen. Spiegeltherapie is echter moeilijk toe te passen bij kinderen omdat ze het vervelend vinden en snel hun aandacht verliezen,” legt Hilde Van Waelvelde van de UGent-onderzoeksgroep Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie uit.

“In plaats van een spiegel gebruiken wij nu een VR-bril. Op die manier willen we ook kinderen tussen 4 en 12 jaar met spiegeltherapie kunnen behandelen. De beweging van de goede hand wordt opgemeten en dat vertaalt zich in een beweging van beide handen in de virtuele spelomgeving,” sluit Van Waelvelde nog af.

Voor kinderen bleek het alvast geen probleem te zijn om met een VR-bril oefeningen uit te voeren. Therapeuten en neurologen kunnen nu verder met het spel aan de slag om het effect op de revalidatie en op de hersenen verder te onderzoeken.