"De snelheid van vooruitgang en uitbreiding van digitale marketingmogelijkheden is ongezien. Wat zijn volgens jou anno 2017 de zaken waar marketers op moeten letten de komende jaren? Kortom: wat is 'the next big thing' in digital marketing?" Deze vraag werd me gesteld tijdens een interview rond social media. 

Ik vond deze vraag een uitstekende vraag omdat ik constant op zoek ga naar de volgende 'pot of gold' 💰

Platformen als Google & Facebook hebben een grote meerwaarde, maar de return on investment is gewoon véél hoger als je de concurrentie telkens een stapje voor bent via nieuwere, minder drukbezette platformen.

Ik dacht er deze zomer tijdens een boottocht tussen de dolfijnen nog aan: de meeste bootjes varen niét naar de huidige locatie van die beestjes. Wél waar ze denken dat de dolfijnen zo meteen naar toe zullen zwemmen. Een goede strategie!

Maar waar liggen die opportuniteiten dan volgens mij?

1/3 Musical.ly

Musical.ly is een social video/media app waarbij gebruikers 15-seconden (playback) video's met effecten maken en delen met de wereld. Herinner je je Dubsmash nog? Wel, Musical.ly is het liefdeskind van Dubsmash & Snapchat. Het platform bestaat sinds midden 2014, telt 100 miljoen actieve gebruikers en dagelijks worden er 12 miljoen (!) video's gemaakt met deze nieuwe, verslavende app.

Bekende 'musers' zijn Jason Derulo, Ariana Grande en Selena Gomez. In België hebben we de 15-jarige @stien_dd die ondertussen al 275.000 fans achter zich schaart.

 

Doelpubliek: momenteel 8 tot 18-jarigen.

Deze app heeft alles om het volledig te maken. Het ligt goed bij jongeren, wat zeg ik: ze zijn er verslaafd aan. De content is écht fun (echt: kinderen hebben tegenwoordig zóveel talent) en het past in onze fast moving pop-maatschappij waarin snackable content alsmaar belangrijker wordt. Extra bonus: de content ziet er niet perfect uit, maar er wordt heus over nagedacht en gebruikers spenderen uuuuuren om de perfecte musical.ly op te stellen!

Ik hoor je denken: "niets voor mij, wat moet ik daar op gaan zwieren?"

Foute redenering!

Bekijk en gebruik de app als een 15-jarige en denk na hoe jouw bedrijf hier iets mee kan doen. Coca Cola heeft onlangs een 'challenge' gelanceerd waarbij 'musers' op de meest originele manier een flesje Coke moesten delen met vrienden. De uitdaging leverde maar liefst 900.000 unieke user generated filmpjes op.

Loïc Nottet - die van Eurosong - deed iets gelijkaardig met de lancering van zijn laatste single. Ik schrok van de hoeveelheid filmpjes, en dus awareness voor Loïc, dat heeft opgeleverd!

Niet mis, voor een totale investering van tweemaal 0 euro.

Naast uitdagingen is Musical.ly gewoon een must op vlak van influencer marketing. Stien heeft 275.000 followers... Elk merk die haar vandaag contacteert kan voor een peulenschil rechtstreeks contact maken met een, anders zeer moeilijk te bereiken, jonge doelgroep.

Momenteel zijn er nog geen advertentiemogelijkheden voor (Belgische) bedrijven op Musical.ly - wees dus creatief en/of op je hoede!

2/3 Voice Search Optimization

Net toen je dacht dat je je SEO en SEA op orde had, komen we weeral met iets nieuws binnenvallen: VSO of Voice Search (Optimization).

In België zijn we altijd wat conservatiever (stel je voor dat we dingen aan onze smartphone, tablet of laptop zouden vragen!), maar alles wijst er op dat Voice Search (Siri, Alexa, Google Now, Cortana) in de lift zit.

In Amerika zien we dat 33% van de zoekopdrachten (via Cortana) vandaag al via spraak gebeurd. En wat in USA zo snel stijgt, komt gegarandeerd overwaaien. (bron: Moz.com)

*Hey Siri, wat moet ik weten over Voice Search Optimization?*

Het wordt belangrijk om te weten via welke devices jouw doelpubliek zoekt. Kijk daarvoor bijvoorbeeld in de data van je Facebook Ads om dat te weten te komen.  Vergeet geschreven 'keyword-structuren': we vragen op een hele andere manier dan dat we op onze smartphone tokkelen of op onze MacBook typen (vb. 'Apple CEO' vs 'Wie is de CEO van Apple?'). Wees er je van bewust dat Voice Search de nieuwe gatekeeper wordt voor lokale handelaren, shops, restaurants en ga zo maar door. 

Voor VSA, Voice Search Advertising, is het momenteel nog te vroeg. Al zullen wakkere (en snelle) marketers ook daar héél wat upside uit kunnen halen, eens uitgerold.

3/3 Facebook Groups

Hoera, de "fora" zijn terug in! En de 'community managers' kunnen hun naam opnieuw alle eer aandoen. Facebook Groups bestaan sinds jaar en dag, 't is te zeggen: bijna sinds het begin van Facebook zoals wij het kennen. En anno 2017 ze zijn helemaal in!

Pages? Groups?

In tegenstelling tot een Facebookpagina is een groep (nog) niet onderhevig aan de algoritmes van Facebook. Je hebt dus nog steeds een organisch bereik waar elke marketer van droomt. Daarnaast triggert een gesloten Facebook Group de nieuwsgierigheid om lid te worden, voel je je veel meer betrokken en ligt het engagement 1000% hoger dan bij een Page.

Pittig detail: een succesvolle groep starten is super arbeidsintensief en werkt niet voor 99% van de brands.

Maar wat kan ik dan wel doen?

Zoek een gemeenschappelijk thema dat de moeite is om een groep/community rond te bouwen. Stel: je bent producent van hogedrukreinigers. In de plaats van een pagina waar je jouw CSR-activiteiten communiceert, start je een gesloten Facebook Group voor alle enthousiaste BMX-liefhebbers. Aja, want die hebben allemaal een hogedrukreiniger nodig na het BMX'en en hebben een gemeenschappelijke passie: hun fiets. Post dagelijks tips & tricks rond hun favoriete tijdverdrijf, probeer de leden met elkaar te connecteren (online en offline: 'onder elkaar'-communicatie) en faciliteer zoveel mogelijk (in de plaats van 'wij naar hen'-communicatie).

Een B2B-bedrijf en een saai thema zoals bijvoorbeeld printers?

Waarom geen Facebook Group maken voor sportieve CFO's? Ze zitten allemaal op Facebook, hebben nood aan ontsnapping, kennen vaak weinig peers met dezelfde interesses en willen allemaal de kosten drukken (op print, en laat dat jouw specialiteit zijn).

Je merkt, met wat creativiteit en vooral lef kom je een heel eind.. 😉

What's next?

Er komt zoveel op ons af. Tijdens het schrijven van dit artikel zijn er duizenden nieuwe apps, platformen en technologische, innovatieve hoogstandjes gelanceerd, elk met hun eigen opportuniteiten. 

Wat de perfecte opportuniteit is voor jouw bedrijf? Dat kan ik hier niet direct zeggen. En ik zal dat waarschijnlijk nooit kunnen zeggen.

Wat ik je wel kan zeggen: blijf zoeken maar grijp gelijk wélke opportuniteit vooral vast. DOE IETS!

Test zaken uit. Maak een account aan op bijvoorbeeld Quora, gebruik het zoals een echte power user van de app/site en denk na hoe jij als organisatie/personal brand er zelf opportuniteiten kunt mee creëren.

Of zoals Wayne Gretzky digitale marketing ooit perfect in twee zinnen samenvatte: Skate where the puck is going. You miss 100% of the shots you don't take. 

Veel succes!