Bron foto: Shutterstock
Hoe ziet de winkel van de toekomst er uit? Dat de kans groot is dat we zelf onze prijzen zullen scannen en automatisch zullen afrekenen, lijkt een uitgemaakte zaak. Maar ook het gebruik van videoschermen, camera’s en live video streams zal nog een enorme uitbreiding kennen. Een voorsmaakje van wat nu al mogelijk is.
Rijkere winkelervaring dankzij video
Zowat alle grote retailers, winkelketens en supermarkten zijn volop aan het nadenken hoe ze meer videoschermen kunnen inzetten om de winkelervaring voor de klanten rijker te maken en die klant nog meer te engageren. De videobeelden worden daarbij voor veel meer gebruikt dan enkel veiligheidsdoeleinden. Dat blijft natuurlijk een belangrijk gegeven, maar er zijn nog een boel andere zaken mogelijk.
De Zweedse camerafabrikant Axis bijvoorbeeld heeft, samen met het Zwitserse SpinetiX, een specialist in digital signage-producten, een oplossing uitgedokterd waarmee het welkomstscherm aan de deur van de winkel meteen een stuk interactiever wordt. Het scherm laat niet alleen zien dat de klant binnenstapt, maar kan ook op maat gemaakte boodschappen laten verschijnen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verwelkomingen (“U bent de 500e klant vandaag, uw geschenk ligt aan de infobalie!”), real time aankondigingen (“Gratis wijn proeven aan onze wijnstand”), de openingsuren, foto’s van medewerkers, alarmboodschappen en aanwijzingen om snel de weg te vinden. Het systeem kan ook informatie plukken uit externe bronnen en bijvoorbeeld de lokale weersverwachtingen tonen of de uren van het dichtstbijzijnde busstation.
Offline heat maps
Natuurlijk gaan de ideeën van de ingenieurs ondertussen nog verder. Zo wordt er volop nagedacht over de volledige digitalisering van het winkelpunt en is er ook bij winkeliers heel veel interesse naar zaken als heat maps en looproutes: welke traject nemen klanten in de winkel, welke producten trekken hun aandacht en waar blijven ze lang staan? Ook het verzamelen van zoveel mogelijk gegevens over het koopgedrag is een hot topic. De omzetfrequentie en de tijd die een bepaald product in het winkelrek doorbrengt, geven immers een waardevol beeld van de aantrekkelijkheid van producten en hun juiste positionering in de winkel. Daarbij zijn real time gegevens uiteraard onontbeerlijk om het plannen, het sturen en presenteren van de producten af te stemmen op de vraag. Al die data kan natuurlijk ook nog voor een ander aspect ingezet worden: met de gegevens die via instore analytics worden verzameld, is het voor winkels een koud kunstje om aan klanten gepersonaliseerde aanbevelingen te doen.
Ook de videospotjes die in winkels op schermen spelen (en tot nu toe vaak niet meer waren dan een starre, zichzelf constant herhalende carrousel), zullen binnenkort een stuk digitaler en dynamischer worden. Het beeld en geluid zal niet alleen aangevuld worden met geuren (een zeer krachtig marktingmiddel), maar de inhoud zal ook dynamisch worden en in real time aangepast aan wat er in de winkel gebeurt. Zo kan de handelaar steeds reageren op wat zich in de winkel voordoet: gebeurt er te weinig in een bepaalde afdeling, dan kan hij daar voor een bepaalde duur een specifieke korting aanbieden. Op die manier worden klantenstromen efficiënt gestuurd, wat voor een gelijkmatige verdeling en extra omzet zorgt.
Tot slot kan ook het oprijden en verlaten van de winkels stevig gepimpt worden. Via camerasystemen kan de winkelier de bezetting van de parking actief en efficiënt managen, wat zeker op drukke dagen een zegen kan zijn. De klant wordt een vermoeiende en zenuwslopende zoektocht naar een parkeerplaatsje bespaard, zodat hij ontspannen aan zijn winkelavontuur kan beginnen.