In de CRM-wereld is Salesforce intussen uitgegroeid tot een begrip. Opvallend: onlangs dook het bedrijf ook de top 10 binnen van de ‘100 beste bedrijven om voor te werken’. Waaraan hebben ze dit succes te danken en wat heeft het mantra “spirit van Ohana” ermee te maken? We vroegen het aan Carmina Coenen, Senior Manager Solution Engineering bij Salesforce en één van de 30+ sprekers op WebTomorrow. Tijdens ons gesprek lichtte Carmina alvast een tipje van de sluier op over het belang van een eenduidige bedrijfscultuur en vertelt ze op welke elementen je als bedrijfsleider absoluut op moet letten:
Culture Eats Strategy for Breakfast
Managementexpert Peter Drucker wist het vorige eeuw al: ‘culture eats strategy for breakfast’. Hoe goed en slim een strategie ook is, als je geen aandacht geeft aan een bedrijfscultuur, dan heeft een bepaalde strategie geen schijn van kans. Dat lijkt ook waar ze bij Salesforce in geloven het geval te zijn. “Ook bij Salesforce hechten we een groot belang aan cultuur,” knikt Carmina tijdens een gesprek met Bloovi. “Ons DNA is gebaseerd op een transparante, op vertrouwen gebaseerde cultuur die wij omschrijven als de ‘Spirit of Ohana’. Die term komt uit het Hawaïaans en betekent letterlijk familie,” verklaart ze.
“Hoe goed en slim een strategie ook is, als je geen aandacht geeft aan een bedrijfscultuur, dan heeft een bepaalde strategie geen schijn van kans.”
Hoe Salesforce die cultuur doorvoert binnen haar organisatie? “Eigenlijk is dat heel simpel,” zegt Carmina. “Zowel intern als extern wordt binnen de organisatie samengewerkt alsof iedereen familie is; met openheid, vertrouwen en gezamenlijke inzet voor duidelijke doelen.”
“Ons DNA is gebaseerd op een transparante, op vertrouwen gebaseerde cultuur die wij omschrijven als de ‘Spirit of Ohana’. Die term komt uit het Hawaïaans en betekent letterlijk familie”
“Transparantie speelt hierbij een cruciale rol,” voegt Carmina eraan toe. “Want als bedrijven open communiceren over hun toekomstvisie en waar ze bijvoorbeeld binnen de 5 jaar willen staan als bedrijf, dan kan Salesforce er samen met hen voor zorgen dat die doelstellingen behaald worden en dan wordt de band nog inniger,” klinkt het bij Salesforce.
Geen managementoefening, maar een cultuur die door iedereen wordt gedragen
De cultuur bij Salesforce draait om 4 belangrijke aspecten die een sleutelrol spelen: groei, gelijkheid, innovatie en vertrouwen. Deze vier aspecten hebben een invloed op bijvoorbeeld hoe succesvol hun klanten zijn, hoe succesvol een werknemer binnen de eigen organisatie is, maar ook hoe succesvol de toekomst voor jongeren binnen ICT zal zijn. Ze vormen dan ook dé identiteit van het bedrijf en er wordt elke dag naar geleefd.
“De Spirit of Ohana is geen management-oefening. Het is Ohana-oefening, iedereen in de familie zit in dezelfde trein. De visie wordt neergeschreven en per situatie geïnterpreteerd en aangepast,” zegt Carmina. Zelf deed ze deze denkoefening ook in de Belgische telg van Salesforce en de Belgische markt. Ze analyseert de situatie en bekijkt samen met haar team wie en hoe die een steentje kan bijdragen. “Elk lid van de organisatie is op de hoogte van de verwachtingen en de mogelijkheden, maar kan hier zelf invulling aan geven,” verklaart ze.
“De Spirit of Ohana is geen managementoefening. Het is Ohana-oefening, iedereen in de familie zit in dezelfde trein”
“Dezelfde denkoefening werkt trouwens ook voor kleinere ondernemingen,” licht Carmina toe. “Amper zeven jaar geleden was Salesforce België vergelijkbaar met een huidige Belgische kmo,” vertelt ze. “En ook hier werkte het.”
Je focust volgens haar best ook op duidelijke, transparante communicatie omtrent de startsituatie, de behaalde resultaten en de succesverhalen die het waar maakten. Die communicatie - op alle niveaus binnen het bedrijf - intern en extern zorgen voor duidelijke spiegels, herkenning en dagen anderen uit om hun van hun betere kant te laten zien om als een familie doelen te bereiken.
Constant evalueren hoe de organisatie het doet is sleutel tot succes
Volgens Carmina is de grootste valkuil het denken dat iemand anders het werk zal doen. Iedereen en elke afdeling moet ownership nemen. “Zich samen inzetten voor het behalen van de doelen en elk een steentje bijdragen werkt stimulerend. Maar ook als het minder goed gaat moet er als team sprake zijn van ownership,” knikt Carmina.
“Denken dat iemand anders het werk zal doen is not done. Iedereen en elke afdeling moet ownership nemen”
De situatie slechts jaar na jaar evalueren blijkt tevens volgens Carmina een absolute no-go. Niet alleen loop je dan achter de feiten aan, maar ook wordt het moeilijker om bij te sturen. De Spirit of Ohana filosofie werkt optimaal als je als bedrijf up-to-date werkt met alle cijfers en feiten binnen de organisatie en continue veranderingen aanmoedigt. Dankzij de Spirit of Ohana is er dus minder kans dat de volledige onderneming ontspoort en de vooropgestelde doelen misloopt. Je bent er immers snel genoeg bij om tekortkomingen bij de wortel aan te pakken en opnieuw bij te sturen.
“De Spirit of Ohana filosofie werkt optimaal als je als bedrijf up-to-date werkt met alle cijfers en feiten binnen de organisatie en continue veranderingen aanmoedigt.”
Klaar om je bedrijfscultuur te herdenken? 4 Gouden tips voor je ermee aan de slag gaat:
Dat heel wat bedrijven hun cultuur moeten herdenken staat als een paal boven water. Tijdens ons gesprek gaf Carmina alvast enkele gouden tips waar ondernemers op moeten letten. Op WebTomorrow gaat ze nog veel dieper in op deze materie. Hier alvast een voorsmaakje:
# 1 BE TRANSPARENT AND WELCOME DIVERSITY
Iedereen moet zich betrokken voelen bij de cultuur van de organisatie. Betrokkenheid wordt in ons dagelijks leven meer en meer real time in de kijker gezet via sociale media. Handelingen en de resultaten die daaruit voortkomen moeten transparant en voortdurend belicht worden. Tijdens een vrijwilligers-, STEM- of team-event een foto delen met de organisatie en de reacties lezen doet het hele bedrijf stralen.
# 2 TAKE SOME TIME AND DO RESEARCH
Elk bedrijf moet regelmatig de denkoefening maken om na te gaan in welke situatie die zich bevindt en de cultuur definiëren. Het is belangrijk om de tijd te nemen om intern op zoek te gaan naar antwoorden. Waar staat ons bedrijf voor? Wat betekent de cultuur voor ons? Welke waarden dragen we in ons? Waar willen we naartoe als bedrijf?
# 3 BE YOURSELF
Het is absoluut een goed idee om te kijken naar wat topbedrijven zoals Salesforce doen en de beste elementen proberen toe te passen op de eigen organisatie. Maar een kopie werkt niet, elke organisatie is anders en heeft eigen noden.
# 4 DON’T TALK BUSINESS, BUT TALK CULTURE
Zakendoen is meer dan enkel verkopen van producten en diensten. “The business of business is improving the state of world.” Iedere bedrijfsleider kan dit op haar of zijn manier waar maken.
Tijdens haar presentatie op WebTomorrow (9 juni in Gent Expo) zal Carmina het hebben over ‘Care values that play a critical role in shaping culture, behaviors, decisions and heart of an organization’. Op WebTomorrow zal ze de link leggen tussen de cruciale rol van een duidelijke bedrijfscultuur en je bedrijf voorbereiden op de digitale toekomst en hoe je daar als bedrijfsleider op moet inspelen. Bekijk hier nog eens het volledige programma.