Wat te doen wanneer je je droomjob hebt gespot en je weet dat het een perfecte match zou zijn? Je zou beroep kunnen doen op de standaardprocedure en een basic cv + motivatiebrief opsturen. Verder kan je alleen maar hopen dat je brief opvalt tussen alle anderen. 

Of je zou kunnen kiezen voor een onorthodoxe aanpak die niet alleen de aandacht trekt van het bedrijf dat op zoek is, maar ook bij anderen opvalt. 

Toffe job, veel concurrentie

Ik wou solliciteren voor de functie van Assistant Promoter bij Ancienne Belgique, een concertzaal waar ik bijna evenveel tijd doorbreng als thuis. Voor een muziekliefhebber met een creatieve visie en een aanleg voor sociale media, leek deze job de perfecte match. Het probleem? Honderden andere kandidaten zouden hier exact hetzelfde over denken. Met mijn sollicitatie moest ik niet alleen aantonen dat ik een match was met het profiel, maar moest ik ook genoeg de aandacht trekken om de andere kandidaten achter mij te laten. Ik wou niet zomaar een nummer in een stapel zijn.


Ik had iets extra nodig. Een briljant idee. Dus ging ik daarnaar op zoek.  

Voordat ik alle krediet opeis, laat mij jullie voorstellen aan Vincent De Boeck. Zijn multi-talent in grafisch design heeft mij heel erg geholpen in dit proces. We zaten samen, hebben even over het idee gepraat en kwamen uit bij het volgende: 

Poster Levitate

Levitate: een imaginair festival in de AB met een spectaculaire line-up, inclusief een 'officiële’ website. Surfte je naar de site, dan kreeg je eerst gedurende drie seconden de line-up en de affiche te zien, waarna je werd omgeleid naar mijn online sollicitatie.

Hoe opvallen?

Natuurlijk was het van vitaal belang dat de sollicitatie door AB werd opgemerkt.  Hiervoor was wat extra planning nodig. Ik zette een guerrilla marketingcampagne op poten, online en offline. De eerste stap was het printen en ophangen van de posters in en rond AB. 

Levitate poster echt

Het duurde niet lang voor de affiches werden opgemerkt. Wanneer ik het Snapchat-account van AB checkte, zag ik het volgende: 

Snapchat AB

Ik was vrij verrast dat AB de affiche zelf verspreidde via een officieel kanaal, maar blijkbaar werd deze snap gemaakt door hun social media-stagiair. Die dacht dat het festival echt was.

Er was een kans dat AB op dat moment de posters al gezien had, maar ik wou nog even doorgaan. De logische volgende stap was om het festival online te laten leven. Ik schakelde mijn online netwerk in vroeg om enkele mock-ups te delen via Facebook, Twitter en Instagram.  
 

Levitate mock-ups

Ik was zeer tevreden om te zien dat de posters steeds meer aandacht kregen. Vrienden begonnen mij zelfs te vragen of ik die zotte festival line-up in AB al had gezien, niet wetende dat ik erachter zat. Sommige mensen hadden ondertussen de URL op de affiche reeds ontdekt, maar het merendeel geloofde nog steeds dat het festival echt was. 

Levitate reacties

De grote ontknoping

Na een tijdje werd het dan toch tijd om aan iedereen te onthullen dat het om een nepevenement ging. Levitate had zijn aandacht gehad. Op dat moment waren er zelfs enkele haters. Een goed idee polariseert altijd. Ik onthulde online dat ik het mastermind achter Levitate was.


 

Natuurlijk bracht dat enkele reacties teweeg:

Reacties Levitate 2

Nu vraag je je misschien af wat het mij uiteindelijk heeft opgeleverd.  Levitate - en ikzelf - kregen zeker de exposure waarnaar ik opzoek was. Ik kreeg talloze positieve reacties op de sollicitatie en de site werd meer dan 1.000 keer bekeken op een week tijd. Er was ook heel wat interesse van andere bedrijven, wat mij tot nu toe al drie sollicitatiegesprekken opleverde.


Jammer genoeg werd ik door AB niet weerhouden voor een gesprek, omdat ik toch niet helemaal het profiel had dat ze zochten. Maar laat er geen twijfel over bestaan, dit project was zeer inspirerend. Het was al even geleden dat ik mij nog zo gepassioneerd heb gevoeld over een project. Het heeft mij alleen maar enthousiaster gemaakt om mij in een nieuw project te storten. En vergeet niet, de volgende keer dat je een geweldige festival line-up ziet, zou het zomaar ik kunnen zijn die voor een nieuwe job solliciteert.