“Marketeers hebben hun mond vol van customer centricity, maar eigenlijk pakken ze het compleet verkeerd aan. Dat is een groot probleem”, zucht André Morys. De man staat aan het hoofd van Duitslands belangrijkste conversiemarketingbureau Web Arts AG en heeft intussen meer dan 20 jaar marketingervaring op de teller. “Veel marketeers vertellen dat ze klantgericht zijn, maar eigenlijk doen ze maar alsof.” Volgens Morys is het echter geen ‘rocket science’ om je bedrijf te veranderen in een echte conversiemachine, maar slaagt de bedrijfstop vaak de bal mis door te focussen op verkeerde zaken. Hoe ze het dan wel moeten aanpakken? In een gesprek met Bloovi legt André Morys het haarfijn uit:
Focus op de juiste dingen
“Je kan het label op een fles niet lezen als je in de fles zit”, glimlacht Morys tijdens ons gesprek. “Het is een uitdrukking die we in Duitsland vaak gebruiken, je snapt wel wat ik bedoel”, lacht hij. “Eigenlijk komt het erop neer dat vaak vanuit silo’s gewerkt wordt waar mensen zich verdiepen in tal van zaken die er eigenlijk niet toe doen. Terwijl het eigenlijk maar om één ding draait: de klant.”
“Dat hebben bedrijven zoals Facebook, Amazon en Airbnb goed begrepen. Zij focussen immers op één ding: hun klant door en door begrijpen. Het is niet toevallig dat hun marketingstrategieën doorspekt zijn van psychologische principes. Door een strakke focus op de klant te behouden, volgt je bedrijfssucces eigenlijk vanzelf”, legt Morys uit. “Ik weet het, het klinkt kinderlijk simpel. Maar eigenlijk is zoiets aartsmoeilijk.”
De juiste mindset
Volgens Morys verwoordde Amazon CEO Jeff Bezos onlangs perfect waarom het draait: de juiste mindset. In een brief aan aandeelhouders schreef Jeff Bezos dat je een bedrijf elke dag moet runnen alsof het de allereerste dag is dat het bestaat. “Het is enkel op de eerste dag dat je focus volledig op de klant ligt. Vanaf dag twee verglijdt je aandacht immers naar processen, tools en andere dagdagelijkse beslommeringen”, aldus de Amazon-topman.
“Beter kan je het eigenlijk niet samenvatten”, legt Morys uit. “Natuurlijk moet je de concurrentie in het oog houden en ook je data nauwgezet in het oog houden. Die focus behouden is net iets waar velen het ontzettend moeilijk mee hebben. Veel marketeers verdiepen zich in Excel-tabellen in plaats van gesprekken aan te knopen met échte mensen. Als ze dat laatste meer zouden doen, dan zouden vele bedrijven veel verder staan.”
De ideale mix van strategie en praktijk
“Om van je marketingstrategie een succes te maken, moet je eigenlijk focussen op het stellen van de juiste vragen. Zo’n onderzoek vormt dé basis voor alles”, legt Morys uit. Om zoiets concreet te maken heeft André Morys een eigen werkwijze ontworpen die hij het ‘growth canvas’ noemt. “Ik heb zo’n canvas gemaakt omdat ik merk dat heel veel marketeers beweren dat ze een strategie hebben, maar eigenlijk zichzelf blaasjes aan het wijsmaken zijn. Die frustratie heeft ervoor gezorgd dat ik een aanpak heb geformuleerd die gebaseerd is op mijn eigen ervaringen, maar ook op principes die ik bij heel veel topbedrijven steevast zie terugkomen.”
“Mijn ‘growth canvas’ focust op het strategische aspect van het marketingplan, maar heeft ook oog voor de praktische kant van de zaak. Het is eigenlijk de ideale mix van strategie en praktijk”, legt Morys uit. “De kunst is om het grote plaatje te blijven zien, en jezelf als marketeer niet te verliezen in de praktische kant van de zaak. Samengevat heb ik één advies voor marketeers vandaag: versta de gedachtegang van je klanten en wat er in hun hoofd afspeelt. Dat moet hét fundament worden van je marketingstrategie. Daarna volgen de conversies vanzelf”.
Benieuwd naar het ‘Growth Canvas’ van Morys? Kom dan op 28 november naar Conversion Day. Daar zal hij zijn aanpak uit de doeken doen waardoor jij als marketer in één klap je volledige marketingstrategie kan optimaliseren. Erbij zijn? Boek dan snel je ticket, want op 13 oktober stijgen de prijzen!