Hoe hebben bedrijven als Uber, Airbnb, PayPal en Spotify zich binnen 10 jaar kunnen opwerken tot spelers van wereldniveau? Het antwoord is growth hacking: de manier waarop dit soort bedrijven door middel van experimenteren en testen hun budget zo effectief mogelijk hebben kunnen inzetten. Geen dure marketingcampagnes meer die hit or miss zijn! Hieronder drie manieren om hier zelf mee aan de slag te gaan:
1. Maak gebruik van andermans netwerken
Vaak zijn nieuwe producten en diensten afhankelijk van netwerkeffecten: de waarde van de dienst wordt bepaald door het aantal gebruikers, maar je kunt geen gebruikers aantrekken zonder waarde te bieden. Voorbeelden hiervan zijn sociale netwerken als Facebook, Twitter, en Linkedin en platforms als Uber, Lyft en Ebay. Je hoeft echter het wiel niet opnieuw uit te vinden: gebruik bestaande netwerken om ervoor te zorgen dat mensen gebruik kunnen maken van jouw product of dienst! Zo maak je jezelf gemakkelijk bekend bij een breed publiek. Een voorbeeld komt van de notoire growth hackers bij Airbnb. Ze boden hun gebruikers aan om hun advertentie op Craigslist te zetten en namen daarnaast op Craigslist aangeboden appartementen op hun website over.
Een andere klassieker is Paypal, dat zijn succes te danken heeft aan Ebay. Vanaf het moment dat Paypal doorhad dat hun product een must have was voor Ebay-gebruikers, hebben ze er alles aan gedaan om daar het populairste betaalmiddel te worden. Het succes hiervan blijkt uit het feit dat Ebay de betaalservice uiteindelijk kocht voor anderhalf miljard dollar. Youtube kon een grote slag slaan door zich te richten op de toenmalige gigant Myspace. Door het voor gebruikers mogelijk te maken video's op hun pagina's in te sluiten, won het snel aan populariteit. De posts op Facebook waarin mensen lieten zien naar welk nummer ze aan het luisteren waren? Dat was growth hacking uit de koker van Spotify.
2. Viral marketing
‘Viral’ is elk product of alle content waarbij een gebruiker gemiddeld meer dan één andere gebruiker binnenhaalt. Dit zorgt voor exponentiële groei, waar je zelf niks voor hoeft te doen! Hoe zorg je ervoor dat jouw content op die manier de ronde gaat doen? Zorg er ten eerste voor dat jouw content mensen raakt of inspireert. Bekijk bijvoorbeeld eens deze video met het Holstee Manifesto. Dit filmpje was oorspronkelijk niet bedoeld als viral marketingmiddel, maar doordat het een krachtige boodschap uitdroeg, sloeg het aan bij een gigantisch publiek. Dat pakte goed uit voor de makers!
Ook een product zelf kan viral gaan. Een van de eerste voorbeelden hiervan is hotmail: Onder elk mailtje dat werd verzonden vanuit een hotmail account werd automatisch 'Get your free email at hotmail.com' gezet. Degene naar wie het mailtje werd verstuurd, kon op de link klikken om op een site te komen waar mensen makkelijk hun eigen account konden maken. Dat zorgde voor een groei van meer dan een miljoen gebruikers binnen een half jaar! Deze growth hack werd hierna vaker succesvol toegepast. Herinner je 'Sent from my iPhone' nog?
Nog een voorbeeld is Dropbox, waar je gratis extra opslagruimte kon verdienen door vrienden uit te nodigen. Eigenlijk was dit idee van Paypal afkomstig. Zij boden hun gebruikers zelfs geld om andere gebruikers binnen te krijgen. Een dure grap zou je zeggen, maar in hun geval goedkoper én effectiever dan het kopen van advertenties of het inhuren van verkopers. Het is een kwestie van kijken naar de customer lifetime value en uitrekenen hoeveel geld je iemand kan bieden per doorverwijzing. Natuurlijk is viral gaan makkelijker gezegd dan gedaan. Het is geen kwestie van het vinden van de perfecte growth hack, maar van blijven experimenteren en leren om zo uiteindelijk tot groei te komen.
3. Denk aan de retentie
Wat growth hackers zich goed realiseren is dat het niet alleen gaat om het binnentrekken van klanten, zoals bij traditionele marketing. Mensen die binnenkomen moeten ook binnen blijven en wat opleveren. Anders gezegd: Je moet mensen aantrekken, tot conversie aanzetten, behouden en liefst nog meer mensen laten binnenhalen. Growth hacking gaat om het analyseren en optimaliseren van elke stap in dit proces. Een belangrijk feit is dat mensen die eerder bij je zijn afgehaakt, vaak makkelijker over te halen zijn dan mensen die nog niet met je in contact zijn geweest. Om deze reden sturen veel webwinkels een mailtje met een kortingscode naar klanten die een vol winkelwagentje achterlaten.
Ook kun je op andere websites (bijvoorbeeld Facebook) gerichte advertenties laten zien aan klanten die wél de site bezoeken, maar niks kopen. Daarnaast zijn er offline genoeg van dit soort growth hacks: je kan mensen die de moeite hebben genomen zich bij je in te schrijven uitnodigen voor een evenement. Als mensen een tijdje klant zijn geweest, kun je ze een keer opbellen, of je kunt die groep proberen aan te spreken met een flyer of coupon. Zelfs als je iemand op die manier niet terugwint, kan dat waardevolle inzichten opleveren. Retentie loont doordat elke klant nieuwe klanten binnen kan slepen. Omdat bestaande leads makkelijker over zijn te halen, is het dus slim ook hier veel moeite voor te doen.
Aan de slag!
Waar traditionele marketing pas aan bod komt tegen de tijd dat een product in de laatste fase van ontwikkeling is, staat growth hacking niet los van productontwikkeling. Je kunt op elk moment beginnen met growth hacking. Je probeert er telkens experimenteel achter te komen wat mensen van jouw product of dienst vinden. Hoe kun je mensen het beste aanspreken en overhalen gebruik te maken van jouw product of dienst? Elke actie van je klanten is belangrijk. Haken mensen ergens af? Tijd om daar dieper op in te gaan. Heb je een heleboel views, maar geen conversie? Kloppen de aannames die je over je product hebt gedaan wel? Zit er misschien ergens frictie in het proces verborgen die je over het hoofd ziet? Blijf experimenteren en leren om gevalideerde keuzes te maken.
Happy hacking!